Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Wednesday, December 31, 2008

Teater anti ISA 'Bilik Kecil'

21 Disember 2008-Malam ini saya berkesempatan menonton Teater anti ISA 'bilik kecil' -Teater bukan teater’ anjuran Majlis Peguam dan Gerakan Mansuhkan ISA bertempat di Majlis Peguam@Bar Council berdekatan dengan Pasar Seni@Central Market.

Sambutan daripada penonton amat memberangsangkan barangkali disebabkan teater ini hanya mengenakan bayaran sebanyak RM 10(untuk tabung mangsa ISA) dan juga disebabkan penonton yang hadir pada malam ini ingin mengetahui tentang situasi sebenar yang dialami oleh tahanan ISA di Kamunting.

Teater bilik kecil ini menampilkan hanya seramai 6 orang pelakon tetapi mampu menggambarkan secara kasar beberapa peringkat dan proses yang akan dihadapi oleh seseorang tahanan ISA.

Dalam teater yang diarahkan oleh bekas tahanan ISA,Hishamudin Rais ini ,digambarkan suasana sesi soal siasat antara polis cawangan khas(SB) dengan aktivis reformasi .

Soal siasat oleh SB terhadap aktivis reformasi ini dipenuhi dengan carut-marut ,tengking,belasah,pukul,tampar,terajang dan 1001 cara yang digunakan oleh SB untuk mendapatkan maklumat dan mengorek rahsia pergerakan reformasi.
Turut digambarkan dalam teater ini ialah kisah penderitaan yang dialami oleh para isteri tahanan ISA tatkala suami mereka ditahan di bawah ISA.

Teater ini agak santai dan dipenuhi dengan unsur komedi lucu namun cukup untuk memberi kesan kepada penonton untuk lebih memahami tentang nasib seseorang yang ditahan di bawah ISA.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics