Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

LAKIUM 3

LAKIUM 3

Yusri Hafiz,Syeikh Omar Baraghib,Ustaz Muhsin,Ustaz Hasrizal Jamil@Saiful Islam,Ustaz Anwar Ridhwan,Ustaz Hisommudin Bakar,Amin Idris antara mereka yang memberi pengisian dalam LAKIUM ini selain program-program seperti Team building,Jungle Trecking,senamrobik,Flying Fox dan lain-lain lagi yang bagi saya merangkumi aspek pengisian spiritual@rohani, emosi-motivasi ,mental, dan fizikal.

Secara umumnya hasil perbincangan saya sebagai fasilitator dengan ahli-ahli kumpulan untuk mendapat maklum balas tentang program LAKIUM ini saya mendapati mereka berpuas hati dengan pengisian sepanjang LAKIUM ini.

Cuma bagi saya program LAKIUM ini perlu diperkasakan lagi dengan pengisian –pengisian yang mencabar pemikiran terutamanya aspek pembinaan idealisma dan tradisi keintelektualan mahasiswa.

Sebagai cadangannya peserta LAKIUM diminta mengupas beberapa buah buku tulisan tokoh@pemimpin dan mereka diminta berpidato dan berdebat tentang idea pemikiran mereka.

Ini dapat melatih keupayaan mereka menguasai kemahiran seperti pidato atau debat , berfikiran kreatif dan kritis,berani berhadapan dengan orang ramai,lantang bersuara mengatakan kebenaran dan lain-lain yang diperlukan oleh seorang pemimpin.

Dalam LAKIUM ini ada slot dimana peserta diminta mengkaji tentang gaya kepimpinan 4 orang khalifah
(Abu Bakr,Umar,Usman,Ali),Sukarno,Ahmadinejad,Barack Obama,Umar Abdul Aziz,dan lain-lain lagi.

Slot ini cukup menarik tetapi bagi saya peserta LAKIUM perlu juga didedahkan atau mengkaji gaya kepimpinan tokoh-tokoh tempatan seperti Dato Seri Anwar Ibrahim,Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat,Tun Dr.Mahathir Mohamad,Allahyarham Ustaz Fadzil Nor dan lain-lain.

Semoga ‘graduan’ hasil ‘universiti’ LAKIUM ini mampu memimpin dan menggerakkan perubahan di kampus Universiti Malaya .


Anak muda berjiwa besar
Takkan gentar segala ugutan
Biar ditohmah kata-kata nista
Tetap berani meneruskan perjuangan
Bersatu hati melawan kemungkaran
gagah mara memimpin perubahan

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics