Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

IAS-AEI International Conference New Horizons in Islamic Area Studies:Islamic Scholarship Across Cultures and Continents(2)

Jepun lahirkan cendekiawan Islam

Penubuhan pusat penyelidikan di beberapa buah universiti-kolej di Jepun telah berjaya melahirkan ramai cendekiawan Jepun dalam bidang pengajian Islam dan telah meningkatkan penerbitan ilmiah berkenaan Islam yang kadangkala tidak diketahui oleh umat Islam sendiri.

Selepas peristiwa 11 September 2001,perkembangan Islam di Jepun sangat memberangsangkan dan timbul keinginan di kalangan rakyat Jepun untuk mengetahui dan mendalami ajaran agama Islam bahkan terjemahan al-quran dalam bahasa Jepun mendapat permintaan yang cukup tinggi.

Malulah dengan orang Jepun!

Sempat seorang pensyarah dari Fakulti Sastera Sains Sosial UM yang duduk bersebelahan saya membisikkan ke telinga saya kita patut rasa malu dengan usaha orang -negara Jepun yang bersungguh-sungguh menaja program antarabangsa tentang pengajian Islam ini berbanding dengan orang-negara Islam sendiri!

Duta Jepun cakap Bahasa Melayu

Saya tertarik dengan ucapan Duta Jepun di Malaysia yang memulakan ucapan beliau dengan bahasa ibunda beliau,bahasa Jepun(rasa macam kat Negara Jepun pula ketika itu-sedangkan ketika itu saya di Hotel Nikko Kuala Lumpur bukan di Hotel Nikko,Tokyo!)dan kemudiaanya berusaha bercakap dalam Bahasa Melayu yang saya kira lebih baik (baku) daripada rakyat Malaysia sendiri!

Ketepatan masa peserta Jepun

Sepanjang program ini saya memerhatikan bagaimana budaya menepati masa di amalkan oleh peserta- peserta dari Negara Jepun.

Pihak penganjur terpaksa menunggu lama untuk memastikan kehadiran para peserta sebelum meneruskan program selanjutnya selepas sesi rehat dan saya perhatikan peserta dari Negara jepun inilah yang paling awal masuk ke dalam dewan untuk mengikuti program seterusnya.

Pembentangan kertas-kertas kerja

Pembentangan kertas kerja dibahagikan kepada beberapa sidang dalam satu masa dan para peserta boleh memilih sidang mana yang ingin diikuti mengikut topik-tajuk pilihan yang telah ditetapkan.

Antara yang menjadi moderator dan pembentang kertas kerja dari kalangan tokoh tempatan ialah Dr.Usman El-Muhammady,Prof Mohamad Abu Bakar,Prof Dr.Redzuan Osman dan lain-lain.

Saya sempat mengikuti beberapa sidang yang membentangkan topik berkenaan Islam dan kesenian dan Islam ,keamanan dan keselamatan.

Dalam sidang Islam dan kesenian,Pengerusi Yayasan Restu,Dato abdul Latif Mirasa membentangkan tentang usaha Yayasan restu memperkembangkan kesenian Islam di Malaysia.

Saya cukup tertarik dengan pembentangan daripada Dr.Annabel Teh Gallop dari British Library,United Kingdom(bukan Islam) yang membentangkan tentang aspek kesenian dalam Al-Quran yang merangkumi manuscript,tulisan khat,kalighrafi,hiasan ,warna dan motif dalam Al-Quran yang seringkali dilupakan oleh umat Islam sendiri

Fuad Kouichi Honda,pakar kalighrafi-khat dari Jepun(Islam) pula membentangkan tentang kalighrafi dan tulisan khat yang cukup menarik seperti diwani,ruq’a,thulth,naskh,kufi dan lain-lain.Beliau menunjukkan bagaimana melalui kalighrafi dan khat kita dapat melukis lukisan haiwan dengan penuh unsur kesenian.

Saya sempat menyalin kata-kata Bablo Piccaso yang dibawa dalam pembentangan beliau iaitu :-

‘When wanting to reach a final end in drawing ,I realized that the art of Islamic calligraphy had started it before’

Bersama pengerusi Yayasan Restu,Dato Abdul Latiff Mirasa

Ketika waktu rehat program,saya sempat berjumpa dengan Dato Abdul Latiff Mirasa.Saya memberitahu beliau tentang usaha PBMUM untuk mengadakan program yang boleh mengangkat martabat Bahasa Melayu termasuk juga tulisan jawi dan khat.

Beliau mencadangkan kepada saya supaya diadakan program berkenaan cop mohor dan ini sekaligus dapat menyemarakkan perjuangan tulisan jawi dan khat.PBMUM akan berkerjasama dengan Yayasan Restu selepas ini untuk mengadakan sebarang program yang berkaitan nanti Insya Allah.

Bersama Eksekutif kanan kaligrafi Yayasan Restu

Saya juga sempat berbual dengan En.Abdul Baki Abu Bakar yang berkerja sebagai Eksekutif kanan kaligrafi di Yayasan Restu.Beliaulah yang melukis kalighrafi dank hat ketika pameran Yayasan Restu sepanjang program antarabangsa ini yang mana mendapat perhatian daripada para peserta luar Negara.Saya bertanya kepada beliau dari mana beliau belajar kaligrafi dan khat dan beliau mengatakan beliau belajar dengan pakar khat terkemuka Malaysia,Ustaz Yusuf Abu Bakar(tulisan tangan khat beliau terdapat di beberapa dinding masjid di Malaysia seperti di Masjid Putrajaya dan Masjid Negara)

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics