Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

IAS-AEI International Conference New Horizons in Islamic Area Studies:Islamic Scholarship Across Cultures and Continents(3)

Dalam program IAS-AEI International Conference New Horizons in Islamic Area Studies:Islamic Scholarship across cultures and continents ini terdapat slot pembentangan poster di mana setiap pembentang akan membentangkan hasil kajian mereka dan para peserta boleh bersoal-jawab dengan mereka secara bersemuka.

Saya sempat melihat ‘pameran’ poster-poster para pembentang dan beberapa poster hasil kajian orang Jepun ini benar-benar menarik perhatian saya.

Akiko Komura

Wanita ini mengkaji tentang sejarah perkembangan Islam di Jepun .Penuntut PHD dari Sophia University ini memberikan kad namanya kepada saya dan saya melihat emailnya dan mendapati beliau menggunakanan nama emailnya dengan Saladin lantas saya bertanya beliau apakah dia mengkaji tentang Salahuddin Al-Ayubi dan dia memberitahu saya dia meminati ketokohan Salahuddin Al-Ayubi setelah membuat beberapa kajian tentangnya.

Sachiko Hosoya-

Penuntut PHD dari School of nursing,College of Medicine,Toho University ini mengkaji tentang peranan ngo perubatan Syiah di Iran.Dan dia memaklumkan kepada saya beliau telah beberapa kali pergi ke Iran dan melihat usaha ngo-ngo perubatan di sana yang dipimpin oleh golongan wanita dalam memberi khidmat kepada masyarakat terutamanya golongan tua di Iran.

Tobina Hiromi-

Penuntut PHD dari Kyoto University ini mengkaji tentang kehidupan rakyat Palestin di Jerusalem di bawah jajahan rejim Israel.Beliau telah beberapa kali menjejakkan kaki ke Palestin dan membuat penyelidikan juga tentang tembok pemisah yang dibuat oleh rejim Israel untuk menghalang kebangkitan rakyat Palestin.

Akiko Horiba

Penyelidik dari Institut Titian Perdamaian,Indonesia ini mengkaji tentang konflik antara umat Islam dan Kristian di Ambon dan Maluku di Indonesia.Beliau boleh bertutur dalam bahasa Indonesia dengan fasih .Apabila saya bertanya tentang agama anutannya beliau menjawab beliau tidak menganut mana-mana agama tetapi tetap percaya kepada tuhan.

Hiroki wakamatsu

Penuntut PHD dari Sophia University ini telah memeluk Islam dan berkahwin dengan seorang wanita Turki.Beliau mengkaji tentang Gerakan Cemaat dan Alevi di Turki dan juga tentang pertentangan antara puak sekular dan Islam di Turki.

Sai Yukari-

Penuntut PHD dari Waseda University ini membuat kajian tentang perkongsian makanan antara penduduk Islam dan bukan Islam di masjid –masjid dalam kawasan majoriti bukan Islam di Negara China.Pihak masjid akan menyediakan juadah makanan di masjid dan penduduk Islam dan bukan Islam di sana boleh berkongsi juadah tersebut bersama.

Takayuki Yokota-

Fellow penyelidik dari The Japan Institute of International Affairs(JIIA) membuat kajian tentang pengajian timur tengah dengan fokus kajiannya di Mesir.Beliau turut mengkaji tentang gerakan Ikhwanul Muslimin dan Hassan Al-Banna dan bahkan sempat menemubual Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin sekarang.

Hirano Junichi

Penuntut PHD dari Kyoto University ini mengkaji tentang dokotomi antara Syiah dan Sunni dan juga tentang Jamaluddin Al-Afghani dan Pan Islamisme.
Beliau bertanya kepada saya tentang ISTAC dan mengetahui juga tentang Syed Mohamad Naquib Al-Attas dan beliau bercadang ingin melawat perpustakaan ISTAC yang terkenal dengan manuskrip,buku-buku,dan bahan rujukan yang bernilai yang terdapat di sana.

Fujii Chiaki-

Penuntut PHD dari Kyoto University ini membuat penyelidikan tentang konsep perubatan nabi di Afrika.Beliau juga membuat perbandingan antara konsep perubatan nabi dan perubatan Barat dan mendedahkan beberapa kelemahan konsep perubatan Barat terutamanya kegagalan mengubati aspek spiritual manusia berbanding dengan konsep perubatan nabi.

Antara tajuk kajian orang Jepun

Shi’a Islam and the activities of nursing care NGO’s in Iran:The example of Kahrizak Charity Foundation

Diversification of madrasa education in rural Bangladesh-comparative study of four villages

Alevi and Cemaat Movements in Contemporary Turkey:The current state of Islam

Palestinian lives in east Jerusalem under Israeli Occupation:Case studies of the residency right and housing problem

Beyond the sunni-shiite dichotomy:Rethinking Al-Afghani and his Pan-Islamism

Prophet medicine today:case studies in east Africa

Jawi and ideas of community:dynamics among muslim networks and nation-states in 20th century southeast asia

Transformations of Japanese muslims:A history of Islam in Japan

The tide of Islam or a means to independence?-The Young Men’s Muslim Association in the mandatory Palestine

Kebanyakan calon-calon PHD yang membentangkan poster mereka ini rata-ratanya masih muda lingkungan umur 25-30 tahun dari beberapa buah universiti di Jepun seperti Sophia University,Waseda University,Toho university,Kyoto University dan lain-lain lagi.

Mereka cukup berani membentangkan hasil kajian mereka walaupun tidak semua yang fasih bertutur dalam Bahasa Inggeris.

Dan hasil kajian mereka yang kebanyakannya bukan beragama Islam ini tentunya sangat bermanfaat kepada umat Islam dan kita dapat melihat bagaimana universiti-universiti di Jepun dan kerajaan Jepun sendiri yang berani melabur dalam bidang pendidikan dengan tumpuan penuh kepada aspek penyelidikan dan kajian.

Maka tidak peliklah kita melihat Jepun berjaya melahirkan cendekiawan dalam bidang pengajian Islam ,cendekiawan Islam merentasi budaya dan benua.Islam untuk semua!!!

1 comment:

~ The Author ~ said...

Syukur, syukur alhamdulillah. Inilah kekuasaan Allah s.w.t, ilmunya tersebar di seluruh dunia. Dia mengkehendaki dan mengizinkan manusia2 yg terpilih utk mengetahui kebenaranNYA. Amin, semoga terbuka hati org2 Jepun itu untuk mendalami islam dan seterusnya mengakui keESAan Allah s.w.t

Jumlah pengunjung

web statistics