Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

Ceramah Yusuf Estes di DKU Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Ceramah Yusuf Estes di DKU Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya


Ketika dalam perjalanan pulang ke UM selepas solat jumaat di Putrajaya ,saya mendapat panggilan daripada Nuruddin(wakil Yayasan Al-Khadeem yang menuntut di UM).
Beliau meminta bantuan saya untuk menyelesaikan masalah besar yang dihadapi oleh Yayasan Al-Khadeem apabila usaha untuk membawa Yusuf Estes yang dijadualkan malam ini di UM cuba digagalkan oleh sesetengah pihak .

Menurut beliau pihak HEP UM tidak memberi kelulusan dan keizinan untuk mengadakan program malam ini atas alasan Yusuf Estes tiada dalam senarai penceramah luar yang dibenarkan JAKIM.

Rungsing juga saya memikirkan bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut.Sebelum ini Nuruddin pernah meminta saya mencadangkan tempat untuk program besar ini dan saya mencadangkan DKU APIUM atau KPS.Tidak banyak yang saya sempat tolong memandangkan masih dalam minngu peperiksaan dan mujur Yayasan Al-Khadeem berkerjasama dengan PMAPIUM untuk memudahkan lagi perjalanan program ini.

Ketika saya baru selesai menghadiri program LAKIUM pula saya mendapat sms dari Nuruddin juga yang meminta saya menjadi pengerusi majlis program Yusuf Estes ini tetapi saya menolak atas beberapa alas an.

Belum pun sempat saya menghubungi pihak JAKIM,saya menerima SMS dari Nuruddin yang mnegatakan program malam ini telah pun diluluskan oleh HEP UM.Alhamdulillah!!!

Saya tak tanya pula secara lanjut lanjut kepada beliau bagaimana semudah itu dapat kelulusan setelah beberapa masalah yang dihadapi sebelum ini.Yang penting program Yusuf Estes ini dapat berjalan lancer tanpa sebarang gangguan.

Bayangkan kalau program ini dibatalkan minit-minit akhir pastinya akan mengecewakan pihak penganjur dan juga para hadirin yang hadir semata-mata ingin mendengar ceramah bekas paderi yang popular di youtube ini.

Ternyata program malam itu mendapat sambutan hangat dari para hadirin yang datang dari seluruh pelusuk tanah air.Dewan Kuliah Utama APIUM sekali lagi dipenuhi orang ramai yang hadir sehingga kerusi-kerusi tidak mencukupi untuk menampung jumlah hadirin dan mereka terpaksa duduk di tangga-tangga DKU ini.(Program Syeikh Mohd Siyam ,Imam Masjidil Aqsa dahulu juga dihadiri orang ramai sehingga memenuhi DKU APIUM ini)

Ceramah yang disampaikan oleh Yusuf Estes ini berkisar tentang ketuhanan dan berdasarkan pengalaman beliau sebagai seorang bekas paderi Kristian dan ceramah ini diselangi dengan unsur-unsur humor yang membuatkan para hadirin tidak berhenti ketawa sambil menghayati isi-isi ceramah beliau.

Sebelum ini saya hanya mendengar nama beliau dalam internet melalui laman web berkenaan beliau dan saya juga pernah mendengar ceramah beliau melalui Youtube.
Bersempena dengan program ceramah Yusuf Estes ini juga turut diadakan penjualan buku-buku di luar DKU APIUM.Saya sempat membeli 2 buah buku terbitan IPSI-Islamic Propagation Society International bertajuk Keajaiban Al-Quran oleh Dr.Gary Miller dan Kisah-kisah paderi memeluk Islam.

Semoga kehadiran Yusuf Estes di Malaysia ini dapat membangkitkan semangat umat Islam di Malaysia untuk terus mendalami Islam , dan menyerlah kan keindahan Islam itu sendiri.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics