Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

IAS-AEI International Conference New Horizons in Islamic Area Studies:Islamic Scholarship Across Cultures and Continents(1)

Sekali lagi bertuah.....

Cuti semester pada kali ini menyaksikan saya sekali lagi tergolong dalam kalangan mahasiswa sang penuntut ilmu yang bertuah(amanah yang disangka tuah?Bak kata Dato Dr.Siddiq Fadzil)
Alhamdulillah Syukur pada Allah.
Cuti semester tahun lalu dengan izin Allah jua saya dapat menghadiri program International Conference on Islamophobia di Istanbul,Turki mewakili delegasi PKPIM.

Dan cuti semester kali ini pula saya mendapat rezeki menghadiri program IAS-AEI International Conference New Horizons in Islamic Area Studies:Islamic Scholarship Across Cultures and Continents atau Ruang linkup baru untuk pengajian islam:cendekiawan islam merentasi budaya dan benua anjuran Institut Asia Eropah(AEI),Universiti M alaya dengan kerjasama NIHu Program Islamic Area Studies(Jepun).Program ini juga mendapat tajaan daripada Yayasan Restu ,kedutaan Malaysia di Jepun dan kedutaan jepun di Malaysia.

Program antarabangsa ini dihadiri oleh peserta dari beberapa buah Negara seperti Malaysia,Jepun,Indonesia,Amerika,Filipina,Thailand,Belanda,Nigeria,England dan lain-lain manakala tempatnya diadakan di Hotel Nikko(milik Jepun di Kuala Lumpur!) selama 3 hari berturut-turut(22-24 November 2008)

Sertai program antarabangsa secara percuma!

Saya mendapat maklumat tentang program ini daripada seorang sahabat yang sering mengikuti seminar-seminar bersama, Isa Tan dan kemudiannya saya mendaftar nama di Institut Asia Eropah UM.

Pihak penganjur mengambil nama saya sebagai peserta dan berjanji akan menghubungi saya jika masih terdapat kekosongan untuk program antarabangsa ini.
Sehingga sehari sebelum program berlangsung,pihak penganjur masih belum menghubungi saya dan barangkali saya fikir tiada kekosongan untuk mneyertai program ini walaupun saya betul-betul sangat berharap dapat menyertainya.

Isa Tan mengalami nasib yang sama dengan saya namun begitu beliau mencadangkan agar kami pergi sahaja mendaftar pada pagi hari pendaftaran program tersebut.

Bersama –sama dengan 2 orang sahabat dari Indonesia(pelajar PHD Ekonomi) dan seorang pelajar dari Turki-Iraq,Saya,Isa dan juga hafizol menaiki teksi menuju ke Hotel Nikko berdekatan sahaja dengan stesyen LRT Ampang Park(kami sebenarnya tidak mengetahui pun lokasi Hotel Nikko-sepatutnya boleh menaiki lrt dari stesyen universiti terus ke stesyen Ampang Park(tambang rm 2.10 berbanding teksi rm 12.50!-pengajaran-pastikan lokasi program dahulu ya!)

Sampai sahaja kami disana kami terus ke kaunter pendaftaran dan pihak penganjur meminta kami menunggu sebentar dan kemudiannya memanggil kami dengan khabar gembira;kami boleh menyertai program antarabangsa ini secara percuma!
Selepas mendaftar sebagai peserta kami diberi beg yang dipenuhi dengan fail kertas kerja,buku nota,pen dan sebagainya.

Raja Muda perak,Dr Raja Nazrin Shah merangkap Pro Canselor UM merasmikan program ini yang turut dihadiri oleh Naib Canselor UM,Duta Jepun di Malaysia,Pengarah Institut Asia Eropah(AEI),Universiti M alaya dan pengarah NIHu Program Islamic Area Studies(Jepun).


No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics