Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, December 01, 2008

Penyerahan memorendom penempatan semula pelarian Palestin yang berada di sempadan Syria-Iraq di Malaysia

21 November-

Penyerahan memorendom penempatan semula pelarian Palestin yang berada di sempadan Syria-Iraq di Malaysia

Hari ini saya menaiki ERL di KL Sentral untuk ke Putrajaya(sudah lama tak naik ERL..) untuk menghadiri satu sesi penyerahan memorendom kepada Perdana Menteri(mewakili PBMUM)-‘Memorendom penempatan semula pelarian Palestin yang berada di sempadan Syria-Iraq di Malaysia ‘yang dipimpin oleh Cikgu Mohd Azmi Abdul Hamid(TERAS)

Memorendom yang disokong hampir 20 NGO dan persatuan (termasuk Citizen International- TERAS-PKPIM-PBMUM-Bersatu Perak-ADR Students’ Society) ini dipanjangkan kepada YAB Perdana Menteri dan Menteri Luar oleh delegasi NGO Malaysia yang mengikuti misi lawatan ke tiga buah kem pelarian Palestin di sempada Syria-Iraq pada 9-13 November 2008 yang lalu.

Memorendom ini menggesa kerajaan Malaysia agar membantu pelarian warga Palestin di sempadan Syria-Iraq ini dan menyeru kerajaan Malaysia untuk segera mengambil tindakan dengan menjadi Negara penerima kepada program penempatan semula pelarian Palestin ini.

Beberapa orang wartawan dari NSTP dan NTV 7 sempat menemubual saya untuk mendapatkan beberapa maklumat tentang memorandum ini dan mujur bahan-bahan berkaitan ada dalam laptop yang saya bawa bersama.

Cikgu Azmi yang mengetuai delegasi penyerahan memorendom ini seperti biasa tampil dengan kain pelikatnya.Sempat kami ber ‘usrah’ bersama di bawah pokoh berhadapan Jabatan Perdana Menteri yang mana beliau begitu semangat membangkitkan rasa peduli anak muda terhadap nasib umat Islam yang ditindas di Negara-negara lain.

Beliau juga menasihatkan agar mahasiswa lebih ke hadapan dalam memperjuangkan isu-isu seperti isu Palestin,isu bahasa Melayu dan lain-lain lagi.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics