Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, November 07, 2008

Usrah Online-Usrah Maya

Semalam saya sempat ‘usrah online’ melalui Yahoo Messenger bersama dengan sahabat blogger(http://nazifatunnisa.blogspot.com/)

Beberapa perkara sempat saya kongsikan dengan sahabat saya ini dan disini saya kongsikan hasil ‘usrah’ semalam(setakat mana yang saya ingat..)kepada para pembaca blog ini.

Kepentingan usrah-tamrin

Bagi saya sesebuah persatuan-gerakan-jemaah itu janganlah menjadikan keutamaan gerakan mengadakan program-program besar (projek mega?)sehingga mengabaikan program usrah-tamrin.Tak ada banyak program mega pun tak apa tapi jangan sampai tak ada usrah-tamrin.Usrah-tamrin ini lah tunjang utama kepada proses tarbiyah dalam gerakan dan jika kita mengabaikan 2 perkara penting ini pasti akan pincang usaha kita untuk mentarbiyah ahli.

Meluaskan pembacaan buku

Saya berkongsi dengan sahabat saya ini tentang pengalaman mengunjungi rumah DSAI dan sempat menjenguk ke bilik bacaan beliau yang penuh dengan buku-buku.(perpustakaan peribadi).

Saya sarankan kepada beliau supaya membaca buku koleksi –koleksi ucapan dasar presiden mana –mana gerakan dalam muktamar gerakan tersebut.(Seperti ucapan dasar Anwar Ibrahim,Abdul Hadi Awang,Allahyarham Fadzil Nor,Siddiq Fadzil dan lain-lain)

Sebarkan penulisan

Memandangkan sahabat blog saya ini semakin aktif menulis saya cadangkan beliau supaya mencuba menghantar tulisan beliau kepada majalah atau akhbar.Ini tidak lain supaya manfaat hasil tulisan tersebut tersebar luas kepada pembaca keseluruhannya. Secara tidak langsung ia merupakan satu dakwah yang sememangnya cukup berkesan untuk mempengaruhi pemikiran khalayak ramai.

Kuasai kemahiran-kemahiran

Kemahiran mengecam muka orang,ber pidato dan lain-lain kemahiran lagi perlu dimiliki oleh para aktivis dakwah.Saya sendiri sebenarnya kadangkala tidak terlalu cam muka orang yang pernah saya jumpa(apatah lagi mengetahui namanya).Secara peribadi saya kagum kepada ingatan DSAI yang kuat sehingga mampu mengecam saya (walaupun baru beberapa kali jumpa)apabila berjumpa dengan beliau walaupun beliau telah berjumpa dengan pelbagai orang di serata dunia.

Saya juga sempat ‘berkempen’ kepada sahabat saya dalam ‘usrah’ semalam tentang PULAPIPRO dan laman webnya(http://www.pulapipro.org/home/ ).Kemahiran berpidato ini sememangnya amat penting dikuasai oleh pendakwah untuk mempengaruhi mad’u nya dan tapi kita harus ingat pidato itu bukan sekadar melontarkan kata-kata bahkan merupakan seni melontarkan kebijaksanaan.

Saya berterima kasih kepada sahabat saya yang sudi ber ‘usrah online’ semalam dan ‘mendengar saya berceloteh panjang’.Semoga ramai lagi yang akan mempraktikkan ‘usrah maya’ ini dan insyaallah disusuli dengan usrah realiti nanti.


Satu lagi projek ‘menghambakan teknologi demi ISLAM.Sampaikan salam kepada semua,sebarkan ISLAM ke seluruh dunia......

1 comment:

annisaNazifa said...

Salam

Maksimakan pengunaan Teknologi untuk dakwah dan Jihad..

Syukran.. Ana berbesar hati mengajak lebih ramai lagi sahabat-sahabat dakwah mempraktikkan usrah online..

Semoga kita mendapat faedah daripadanya

Jumlah pengunjung

web statistics