Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, November 13, 2008

Cenderamata vs cenderahati-Pengajian Islam di Jepun-Buku Badiuzaman Said Nursi

Cenderamata vs cenderahati (dari mata turun ke hati?-mata hati?)

Hari ini sebaik sahaja selesai peperiksaan Falsafah Beragama saya terus ke Pekan Buku untuk menempah cenderahati(Ketika bermesyuarat (PP Indonesia@PPI-PMIUM-PBMUM-PMAPIUM),sahabat dari Indonesia mengatakan cenderamata lalu dijawab oleh seorang sahabat saya(Pok Jak PMIUM) cenderahati lebih tepat sebab dekat di hati kalau cendermata hanya sekadar di mata sahaja!



Cenderahati ini ditempah untuk program Bedah Buku bersama penulis novel Ayat-Ayat Cinta,Habiburrahman El-Shirazy Sabtu 15 hb ini anjuran bersama PPI UM-PMIUM-PBMUM-PMAPIUM).

Pengajian Islam di Jepun(Doraemon,Nobita ,Sizuka,Sinyu,Gaint ,Ultraman,Sailormoon,dan rakan-rakan dah masuk Islam ke?)



Selesai tugas tempahan cederahati ini saya terus ke Institut Asia Eropah untuk mendaftar sebagai peserta untuk satu program berkenaan pengajian Islam di Jepun (kalau tidak silap saya anjuran Kedutaan Jepun di Malaysia dan Institut Asia Eropah) yang akan diadakan pada 22-24 November ini di Hotel Nikko Kuala Lumpur.

Program ini saya fikir agak menarik memandangkan ia pasti membincangkan perkembangan Islam di Jepun apatah lagi sudah ada program pengajian Islam di universiti di Jepun ketika ini.Orang Jepun bagi saya sudah ramai yang berminat untuk mengetahui dan mendalami Islam.

Pernah ketika dalam perjalanan ke Masjid Negara dari Stesyen Komuter Kuala Lumpur,saya terserempak dan berbual-bual dengan seorang Jepun yang juga dalam perjalanan ke Masjid Negara.

Kebetulan ketika itu bulan Ramadhan dan beliau bertanya sedikit sebanyak tentang puasa di bulan Ramadhan.Sempat juga saya berikan pada beliau risalah tentang puasa dalam bahasa Jepun yang disediakan oleh pihak Masjid Negara secara percuma.

Buku tulisan Badiuzzaman Said Nursi di perpustakaan Institut Asia Eropah UM
Saya sempat singgah sebentar di perpustakaan Institut Asia Eropah yang sungguh selesa dan sesuai untuk sang ulat buku ‘iktikaf’ dan ‘bertapa’ di sini.Ketika sibuk ‘menonton’ dan ‘membelek-belek’ buku,mata saya terlihat kepada 4 buah buku yang menarik perhatian saya .

Buku –buku itu merupakan koleksi tulisan Badiuzzaman Said Nursi dalam karya agungnya Risalah@Risale-i Nur iaitu

1)Sozler @The words on the nature and purposes of man,life and all things,
2)Mektubat@Letters(1928-1932)
3)Lem’alar@The flashes collection
4)Sualar@The Rays collection

Buku ini telah diwakafkan oleh seorang pelajar PHD dari Turki dan saya rasa barangkali beliau merupakan pengikut aliran Badiuzaman Said Nursi.

Di Turki banyak Ngo-ngo Islam yang mengikuti aliran Badiuzaman Said Nursi dan mereka begitu aktif menyebarkan koleksi tulisan Badiuzaman Said Nursi ke seluruh dunia terutamanya koleksi daripada karya agungnya,Risalah An-Nur.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics