Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, November 15, 2008

Bedah buku Ketika Cinta Bertasbih bersama Habiburrahman El-Shirazy(4)

Bersama Mus’ab dari Singapura -Surya dari Indonesia-Produksi Filem Islam

Kedua-duanya datang jauh dari Singapura semata-mata untuk menemui Habiburahman.


Mus’ab yang berjubah dan berambut panjang sehingga ke paras bahu(gayanya seorang sufi-keturunan Arab Yaman-sempat singgah di bilik saya di Kolej 12 untuk mengecas bateri telefonnya-lama juga kami bersembang) dan Surya(bersama ‘laptop poket’ nya -ketika sesi soal jawab mengemukakan soalan yang menarik apakah kemungkinan Angelina Jolie akan masuk Islam?) -;ini dalam usaha untuk membawa filem Ayat-Ayat Cinta ke pasaran Hollywood(Penterjemahan ke dalam bahasa Inggeris )


Kedua anak muda ini kini bergiat aktif dalam seni produksi filem dan berusaha keras menerbitkan filem-filem yang berunsur islamik yang menelan belanja yang agak besar dan cuba memasarkannya ke seluruh dunia.

Usaha dakwah ini amat jarang dilakukan oleh para aktivis dakwah yang kadangkala terlupa bahawa kita wajib melakukan proses ‘islamisasi’ dalam industri filem ini dan wajib menerajuinya agar tidak terlepas ke tangan mereka yang tidak bertanggungjawab apatah lagi filem mempunyai kuasa luar biasa untuk mempengaruhi pemikiran khalayak ramai.

1 comment:

sanyorita said...

assalamua'laikum...

hmmph, best nye dpt jumpe Habiburrahman... indah sgt cerita buku ayat-ayat cinta, pendek kate cinta kpd islam dlm buku tu lebih mendalam dari filem. sayangnye mase tu ina nk sgt beli buku Ketika Cinta Bertasbih, tapi tak sempat beli...hmmm... anyway, tc... nie ina, kawan kj :)

wassalam,
ina

Jumlah pengunjung

web statistics