Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, August 20, 2011

27 Jun 2011


Selepas sarapan pagi,kami bersiap sedia bagi meneruskan lawatan dan kali ini ke stesyen tv Samanyolu dan stesyen radio milik geng Hızmet.Hebat tak hebat geng Hizmet ini walaupun hanya sebagai NGO tetapi mereka telah memiliki stesyen tv dan radio sendiri.Stesyen tv ini pula memaparkan pelbagai bentuk rancangan siaran tv di seluruh dunia.Kami dibawa melihat gerak kerja stesyen tv dan radio ini dan berpeluang bergambar berlakon sebagai pembaca berita di unit berita dan dj di konti radio.



Dari stesyen tv Samanyolu dan stesyen radio,kami menziarahi pula ke Kimse Yok Mu,satu NGO misi kemanusiaan milik Hizmet.Sebelum ke Turki ini,saya menyangka geng Hizmet hanya memberi fokus kepada pendidikan sekolah-universiti sahaja dan tidak tahu yang geng Hizmet juga memiliki NGO yang aktif dengan misi kemanusiaan diseluruh dunia.Di Kimse Yok Mu ini kami diberi taklimat berkenaan aktiviti yang dijalankan oleh Kimse Yok Mu seperti bantuan kemanusiaan dalam misi gempa bumi,menolong orang miskin terutamanya dalam aspek makanan-kesihatan-pendidikan.Mereka menyalurkan bantuan makanan ,membuka hospital dan sekolah sementara di tempat-tempat yang berlaku bencana alam seperi di Haiti,Darfur,Gaza dan Pakistan.Antara kekuatan utama mereka ialah mereka memiliki ribuan sukarelawan yang membantu gerak kerja kemanusiaan.


Kami meneruskan lawatan lagi ke sebuah komplek tahfız waqaf milik anak murid kepada Fethullah Gulen.Kompleks tahfiz besar yang lengkap dengan kemudahan asrama,masjid,padang futsal,perpustakaan dan sebagainya ini menempatkan para pelajar yang rata-ratanya masih kecil ,remaja dan belia yang menghafaz Al- Quran.Para pelajar tahfiz disini juga datang dari negara yang berbeza dan dari serata dunia.Di masjid komplek tahfiz ini kami sempat berjumpa dengan pelajar-pelajar dari Indonesia yang menuntut disini.


Di sini juga para pelajar didedahkan dengan bacaan kitab klasik dan kontemporari dengan penekanan kepada menganalisis teks perenggan demi perenggan bagi menyelami makna teks.Kami sempat melawat satu bilik khas untuk pelajar senior yang fokus kepada penterjemahan kitab-kitab dan di perpustakaan kompleks tahfiz ini ,kami sangat teruja melihat pelbagai kitab dalam cabang ilmu yang berbeza yang terdapat disini.
Dalam sesi taklimat juga kami diberitahu tentang sistem yang digunapakai di sekolah dan usaha penerbitan majalah dan buku-buku.Kami sempat juga berjumpa dengan rombongan seorang anak murid kepada Fethullah Gulen,Eragu Carpan.

Di tingkat atas kompleks tahfiz ini terdapat satu dewan yang memiliki satu teknologi 'speaker ajaib' .Kita boleh mendengar suara sahabat kita dari jarak jauh apabila berdiri di bawah kubah dewan ini .Suara sahabat kita seakan keluar bergema dari corong kubah dewan ini.

Kami berjalan keluar dari dalam komplek tahfiz ini dan melintasi satu gelanggang futsal yang sedang digunakan oleh pelajar-pelajar tahfiz ini untuk bermain futsal.Kami tanpa rasa malu meminta izin untuk bermain futsal bersama-sama mereka yang kebanyakannya masih kecil dan jauh lebih muda daripada kami.Seorang pelajar tahfiz itu berkata sesuatu kepada saya dalam Bahasa Turki dan saya hanya dapat menangkap perkataan Cola sahaja.:).

Rupa-rupanya mereka mahu saya belanja air Cola jika mereka dapat menjaringkan gol atau menang. Maka berlangsunglah satu perlawanan futsal persahabatan antara delegasi Malaysıa menentang pelajar-pelajar tahfız Turki.Pelajar-pelajar tahfiz yang bermain futsal bersama kami ini kesemuanya berbicara dalam Bahasa Turki dan kurang memahami Bahasa Inggeris.Mereka bermain dengan cukup baik dan penuh kemahiran dan berjaya mendapatkan beberapa gol menerjah jaring gol kami.Hebat!Air Cola tetap disediakan buat mereka atas persembahan menarik mereka dan sebelum berangkat pulang,kami bergambar beramai-ramai sebagai satu kenangan.


Selepas singgah solat dan ke Capitol,sebuah pusat membeli belah,kami menuju ke sebuah restoran untuk makan malam. Makan malam malam ini ditaja oleh geng Hizmet dimana kami dibawa ke sebuah restoran mewah atas bukit yang mana kami dapat melihat pemandangan indah Istanbul Asia-Eropah.


Menurut Fatih Abi,geng Hizmet apabila mengetahui kehadiran rombongan kami dari Malaysia,berlumba-lumba untuk menaja makan malam kami walaupun langsung tidak kenal antara satu sama lain.Oleh sebab itulah kesemua makan malam kami disini ditaja sepenuhnya oleh geng Hizmet yang berlainan secara bergilir-gilir.Layanan hebat kepada tetamu luar ini merupakan amalan biasa para pendakwah dari Turki ini.


Selepas kekenyangan makan malam,kami berangkat pulang ke asrama Hizmet di Sariyer dan selepas berehat sebentar sebelum tidur,kami sempat bermain futsal hampir 2 jam di gelanggang futsal asrama ini.Kami tidur nyenyak malam ini akibat keletihan perjalanan di siang hari,kekenyangan makan malam dan kepenatan bermain futsal hingga larut malam.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics