Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, August 11, 2011

26 Jun 2011

Pagi ini kami meneruskan kembara lagi di sekitar Bursa.Kami perlu memanfaatkan perjalanan di Bursa dengan sebaik mungkin memandangkan kami tidak akan lama tinggal di Bursa dan akan pulang ke Istanbul pada hari ini juga.

Fatih membawa kami ke satu kawasan atas bukit dan disini van yang kami naiki berhenti di sebuah stesyen kereta kabel.Kami menaiki kereta kabel beramai-ramai bersama para pelancong yang lain ;kebanyakannya dari negara Timur Tengah.Sepanjang perjalanan dengan kereta kabel itu,kami dapat melihat pemandangan hijau indah bukit bakau dengan udara paginya yang cukup menyegarkan.Kereta kabel berhenti di atas bukit dan disana rupanya wujud seakan satu perkampungan hutan yang cantik dan saya memberitahu seorang sahabat,”Ini macam perkampungan hutan 'Harry Potter'.

Cuaca di atas bukit dan perkampungan hutan ‘Harry Potter’ ini sangat sejuk dan kami hanya berjalan kaki beramai-ramai melalui kawasan yang dikelilingi oleh pokok-pokok hijau tinggi yang cukup menenangkan mata setiap orang yang memandangnya.

Kereta kabel membawa kami turun semula dari kawasan atas bukit tinggi dan kami menaiki semula van untuk meneruskan perjalanan lagi di Bursa.Kami singgah sebentar di kawasan sebuah Muzium Seni Islam,melalui bazar antik yang menjual barangan antik dan mengambil peluang membeli belah di sebuah bazaar yang menjual tekstil seperti tudung Turki dan sebagainya.

Selepas makan tengahari di Yesir Konak,kami bertolak pulang meninggalkan Bursa dan kali ini juga menaiki van dan feri merentasi laut yang sangat indah.

Tiba di Istanbul,kami tidak terus pulang ke asrama Hizmet di Sariyer sebaliknya menuju ke Menara Sapphıre dan disini kami terpaksa beratur panjang bersama pelancong-pelancong lain hanya untuk masuk ke sebuah pawagam di atas menara ini. Dengan membayar tiket 20 lira(dalam RM40),kami masuk ke pawagam ini dan menaiki 'kapal terbang' untuk terbang melawat ke semua tempat menarik di Istanbul.Kami duduk di atas kerusi pawagam sambil memakai cermin mata khas dan melihat skrin besar yang memaparkan tempat-tempat pelancongan di Istanbul seperti Masjid Biru,Haghia Sophia,dan sebagainya.Kami berasa seperti benar-benar terbang dengan pesawat untuk masuk ke setiap tempat-tempat pelancongan tersebut apatahlagi dengan bantuan visual,sistem suara dan yang lebih uniknya ialah percikan air sebenar mengenai kaki yang keluar dari bawah tempat duduk tatkala kami ‘merentasi Selat Bosphorus’ dalam paparan skrin .

Di sini juga kami dapat melihat pemandangan keseluruhan Istanbul dari menara tinggi.Betapa cantiknya melihat Istanbul dari Menara Sapphire ini sukar digambarkan dengan kata-kata.:)

Selepas singgah solat di sebuah masjid berdekatan Menara Sapphire,kami terus ke majlis kenduri khatan anak saudara kepada Abi Mehmet,yang banyak membantu membawa kami dengan vannya sepanjang perjalanan di Istanbul.Majlis kenduri khatan ini dihadiri ramai orang,diisi dengan bacaan Al-Quran,doa dan nyanyian lagu dan disini juga kami dapat melihat bagaimana budak kecil yang baru berkhatan dilayan sepertı raja sehari siap dengan ‘pakaian diraja’nya,memakai ‘mahkota’ dan memegang tongkat 'Harry Potter'.

Kami pulang ke asrama Hizmet di Sariyer dengan sedikit keletihan dengan perjalanan dari Bursa ke Istanbul tetapi saya berasa gembira kerana akhirnya dapat juga melawat negeri selain Istanbul.