Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, August 08, 2011

22 Jun 2011



Hari ini saya dan 4 orang sahabat akan berangkat ke Turki .Sehari sebelumnya,satu rombongan lagi dibawah MTDS yang turut disertai sahabat-sahabat saya iaitu Muaz,Kharizul,Ammar dan Zahid telah pun berangkat ke Turki menaiki pesawat MAS terus ke Istanbul.Manakala kami menaiki pesawat Uzbekistan Airways dari KLIA dan akan transit terlebih dahulu di Tashken,Uzbekistan sebelum meneruskan perjalanan ke Istanbul.Harga tiket Kuala Lumpur ke Istanbul menaiki pesawat MAS lingkungan RM 3400 manakala menaiki pesawat Uzbekistan Airways pula ialah RM 2800.

Dari rumah di Kampung Sungai Ramal Dalam,saya dan Saiful Ridzuan yang datang ke rumah saya menaiki van bersama-sama keluarga saya yang menghantar kami ke KLIA.Saya pada mulanya tidak membawa kamera,(suatu benda yang cukup penting bila seseorang mahu kembara ke luar negara).Beberapa minit sebelum mahu bertolak dari mrumah ke KLIA ,ayah saya memberi saya pinjam Samsung Galaxy yang beliau dapat percuma hadiah pencen-persaraan dari perkhidmatan kerajaan dari sahabatnya.Samsung Galaxy ini membolehkan saya untuk mengambil gambar,video ,melayari internet dan sebagainya sepanjang kembara nanti.3 orang lagi sahabat yang akan bersama kami,menanti di KLIA dan kami akan menaiki pesawat yang sama ke Istanbul.



Urusan check in kami berjalan lancar dan di bilik menunggu pesawat,saya dan Saiful Ridzuan bertemu Dr Adi Setia,Wan Ahmad Faysal dan Oscar dari Kazakhtan yang akan turut bersama kami dalam rombongan MTDS ke Turki.

Perjalanan ke Tashken dari Kuala Lumpur mengambil masa sekitar 6 jam .Kelihatan majoriti penumpang yang bersama kami ialah warga Uzbekistan.Saya duduk bersebelahan dengan Saiful Ridzuan.Pesawat Uzbekistan Airways ini kelihatan sedikit lama dan tidak mempunyai skrin tv di hadapan setiap kerusi penumpang.Perjalanan 6 jam tanpa melakukan apa-apa aktiviti santai pastinya sangat bosan.Jika ada skrin tv pasti saya akan mengikuti beberapa rancangan seperti dokumentari,filem,mendengar muzik dan sebagainya selain daripada membaca buku atau menulis.Sepanjang perjalanan ke Tashken,saya cuba mengelakkan daripada hanya sekadar tidur nyenyak sepanjang perjalanan dan tahu-tahu tanpa disedari sudah tiba di destinasi yang dituju.Jadi sepanjang perjalanan ini saya bersembang santai dengan Saiful Ridzuan disamping cuba menghabiskan bacaan majalah tentang Uzbelistan yang disediakan oleh pihak pesawat Uzbekistan Airways.


Saya sempat membuat beberapa catatan berkenaan Uzbekistan hasil bacaan majalah tersebut.Uzbekistan terletak bersempadan dengan negara tan-tan(tapi tak termasuk Kelantan!) seperti Kyrgystan,Turkemenistan,Kazakhtan dan Afghanistan.Sebelum ini saya tidak ramai sahabat dari negara tan-tan ini(walaupun mempunyai ramai sahabat di Kelantan).tetapi selepas saya mengikuti siri program di MTDS,saya mula menambah kenalan dari negara tan-tan ini. Tak ramai yang tahu betapa besarnya pengaruh sufi-tasawuf,falsafah,sastera dan seni di Uzbekistan.Bahkan Imam Al Bukhari juga dilahirkan di sini iaitu di kota Bukhara(810-870) dan tokoh sufi yang berpengaruh,Syeikh Bahauddin Nakshbandi(1318-1389) juga lahir dan mengembangkan doktrinnya di sini.


Dua pepatah yang menarik perhatian saya sempat saya catatkan hasil bacaan majalah tersebut iaitu ‘’to glorify the truth is the best,to meet the dawn with a prayer is the best ,for the sake of a good name ,to give bread to hungry men is the best’’ dan ‘’a human’s happiness is possible only when he becomes a source of happiness for others’’.Malangnya saya lupa siapa yang telah mengungkapkan kedua pepatah tersebut.

Tetapi saya masih ingat satu puisi oleh seorang yang digelar ‘the great Uzbek poet’ iaitu Alisher Navoi yang dalam puisinya ‘’Lisonut-tayr@languange of birds’ beliau mengungkapkan ‘’He is creator of all living belings,of their flesh and bodies,He is both in mortals and immortals,infinitely everywhere’’.Nampak gayanya saya perlu mendapatkan kembali artikel tulisan Rustam Mirzaev berjudul ‘Sufism in Uzbekistan:On the track of spiritual elevation’.




Saya juga sempat belajar asas Bahasa Uzbekistan sebagai persiapan kononnya bercadang keluar ke bandar Tashken sewaktu transit di Tashken nanti.Saya mendapatkan perkataan baru dalam Bahasa Uzbekistan tersebut yang tercatat dalam majalah Uzbekistan Airways dan setiap kali pramugari menghantar hidangan makanan kepada saya,saya cuba mempraktikkan beberapa perkataan dalam Bahasa Uzbekistan tersebut.Kadangkala agak sukar menyebut perkataan Uzbekistan tersebut jadi saya mengambil jalan mudah dengan mengucapkan perkataan yang mudah seperti ‘rahmat!’ yang bermaksud terima kasih .


Kami transit selama lebih kurang 5 jam di lapangan terbang Tashkent.Saya dan Saiful Ridzuan cuba bertanya kepada pegawai di lapangan terbang tersebut tentang samada kami boleh keluar ke bandar Tashkent atau tidak .Malangnya kami tidak dibenarkan keluar kerana perlu mengambil visa terlebih dahulu di kedutaan Uzbekistan di Kuala Lumpur.Kami pun sebenarnya mengikut perancangan awal tidaklah merancang untuk keluar ke bandar Tashkent memandangkan mahu berjimat duit demi kembara di Turki nanti yang mata wangnya Lira agak mahal.Cuma kami sekadar mencuba mana tahu dapat menambah koleksi negara yang pernah dikunjungi .

Lapangan terbang Tashkent ini agak kecil.Patutlah ketika saya maklumkan kepada seorang sahabat dari Uzbekistan yang belajar di Universiti Malaya(chat di Facebook),beliau minta jangan dibandingkan antara KLIA dan lapangan terbang Tashkent.Macam langit dan bumi.:)
Ketika kami tiba dan beratur menyerah passport untuk mengambil tiket Tashkent ke Istanbul,suasana agak sibuk,kelam kabut dan padat dengan orang ramai dengan kawasan yang sangat sempit.

Memandangkan kami ‘terperangkap’ di lapangan terbang Tashken ini dan penerbangan ke Istanbul hanya selepas 5 jam,jadi kami hanya berehat,membaca suratkhabar,buku,berjalan-jalan kawasan sekitar dan bersembang-sembang dengan penumpang-penumpang lain yang turut menanti penerbangan seterusnya.


Kami sempat bersembang-sembang dengan sepasang suami isteri rakyat Malaysıa yang dalam perjalanan menghadiri istiadat konvokesyen anak mereka di Ukraine.Sembang punya sembang rupa-rupanya si suami juga pernah aktif sebagai SU Kerja ABIM suatu ketika dahulu.Saya dan Saiful Ridzuan turut melayan rombongan dari Korea Selatan yang turut kembara ke Istanbul.Kami bergambar bersama-sama dan mengambil maklumat perhubungan dan seperti biasa bertanyakan Facebook masing-masing.Ternyata Facebook banyak membantu membina jaringan dengan rakyat di seluruh dunia.

Selepas 5 jam akhirnya pegawai lapangan terbang memanggil para penumpang yang akan meneruskan perjalanan ke Istanbul.Bumi Tashken kami tinggalkan dan menanti penuh pengharapan pula saat tibanya di Kota Istanbul.....

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics