Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, August 08, 2011

25 Jun 2011


Hari ini kami bakal meneruskan perjalanan ke Bursa ,satu negeri di Turki yang tempoh perjalanannya dari Istanbul memakan masa hampır 4-5 jam .Kami bergerak meninggalkan asrama di Sariyer semenjak awal pagi sebaik sahaja selesai solat subuh dan menaiki van serta juga sempat menaiki feri yang membawa bersama van kami.Dari dalam feri,kami dapat melihat keindahan laut ,melalui jambatan Fatih Sultan Ahmet dan melihat bagaimana beberapa ekor burung terbang bersama-sama mengekori feri sepanjang perjalanan kami.

Setibanya kami di Bursa,kami terus ke sebuah asrama Hizmet yang cukup besar dan seperti di asrama di Sariyer,cukup lengkap dengan pelbagai kemudahan.

Selepas meletakkan barang-barang kami di bilik asrama yang bakal kami menginap sepanjang kami berada di Bursa ini,kami meneruskan perjalanan melawat ke sebuah sekolah Hizmet,Nilofer. Di sekolah Hizmet ini kami memasuki kelas-kelas mereka,dan yang menariknya disini,senarai nama dan muka pelajar yang mendapat pencapaian yang terbaik dalam setiap subjek akan terpapar di papan iklan sekolah tersebut. Ini dilakukan demi menyuntik motivasi kepada para pelajar di samping mewujudkan semangat persaingan sihat di kalangan pelajar agar berlumba-lumba untuk meningkatkan prestasi akademik masing-masing.Di seluruh Bursa ini terdapat dalam 5-6 buah sekolah Hizmet.

Dari sekolah Hizmet kami menziarahi pula muzium-maqam kubur Orhan Gazi dan Osman Gazi.Kami juga singgah solat di Masjid Ulu Camii dan di Masjid Ulu Camii inilah,tanpa disangka-sangka saya bertemu dengan Mustaffa Tekke,sahabat dari Turki yang sudah lama saya tidak berjumpa .Beliau pernah belajar di Universiti Malaya dan sering memperkenalkan saya dengan pemikiran Badiuzaman Said Nursi.Setiap kali saya berjumpa dengan beliau pasti beliau akan membacakan beberapa buah buku Badiuzaman Said Nursi dan selalu juga menghadiahkan saya buku Badiuzaman Said Nursi secara percuma.

Antara kenangan saya dengan Mustafa yang saya masih ingat ialah sewaktu bulan Ramadhan di hadapan Perpustakaan Utama Universiti Malaya,kami bersama-sama berjalan kaki menuju ke stesyen LRT Universiti dan sepanjang kami berjalan kaki dari Perpustakaan Utama ke stesyen LRT Universiti itu,Mustafa membacakan buku tentang Ramadhan yang ditulis oleh Badiuzaman Said Nursi.Sambil berjalan kaki,dia membaca buku tersebut,saya mendengar dan kami sama-sama berdiskusi sehinggalah tiba di stesyen LRT Universiti.

Kami juga sempat membeli belah di bazar Bursa yang dikenali dengan tekstilnya terutamanya tudung Turki,melawat maqam Emir Sultan-Yesıl Tomb-Mehmet Celebi(datuk kepada Sultan Muhammad Al-Fatih),Yesil Camii,Yesil Konak,Masjid Yeldirim dan pelbagai masjid bersejarah di Bursa.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics