Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, March 14, 2009

Budaya Cetak(Print Culture)

Naib Canselor UTM,Prof Dato. Dr.Ir. Zaini Ujang(bekas pimpinan PKPIM) tatkala menyampaikan ucapannya di pelancaran buku terbaru tulisannya,Mengangkasa Pengajian Tinggi di Kementerian Pengajian Tinggi ada menyatakan ;-


‘’Selain itu, penulisan buku ini adalah usaha untuk memanifestasikan tradisi ilmu yang sangat menekankan kepada budaya cetak (print culture). Memang budaya lisan (oral culture) penting khususnya dalam menyampaikan syarahan atau menjelaskan sesuatu konsep ilmu atau isu. Namun, kepentingan budaya cetak lebih mengakar dalam akademia dan dunia keilmuan sejak ribuan tahun lalu.Itulah faktor seseorang tokoh ilmu diasosiasikan dengan hasil penulisannya,khususnya sesuatu magnum opus.’’

Saya tertarik untuk mengulas sedikit berkenaan budaya cetak ini.

Pada pandangan saya,gerakan dakwah di kampus perlu memperkasakan budaya cetak ini dan ini pastinya menuntut keberaniaan untuk melabur wang ringgit untuk memastikan kejayaan budaya cetak tersebut.

Tulisan-tulisan ahli akademik ,pemikir,ulama dan tokoh-tokoh berwibawa perlu dicetak(print-photostat dan lain-lain) dan disebar luas di seluruh kampus.

Saya tidak tekankan disini gerakan dakwah di kampus perlu bergiat aktif untuk mencetak buku ,jurnal atau majalah (melainkan jika berkeupayaan)tetapi yang saya maksudkan ialah mencetak sebanyak mungkin risalah-risalah walaupun sehelai risalah yang mengandungi idea,pemikiran dan gagasan tokoh-tokoh berwibawa.

Risalah-risalah itu kemudiaannya perlu disebar luas misalnya di kelas-kelas tutorial,dewan-dewan kuliah ,surau ataupun bilik-bilik kolej kediaman.

Saya yakin bahawa melalui penerbitan dan penyebaran risalah-risalah yang berkualiti ini mampu membentuk pemikiran,’worldview’,fikrah dan menyuntik faham Islam kepada semua mahasiswa di kampus universiti.


1 comment:

faizah said...

salam
saya stuju,inilah yang saya cdgkan mase muktamar supaya dapat melahirkan generasi yang celik ilmu,bila kita berkarya maknanya kita memahami apa yang kita cuba tulis..

Jumlah pengunjung

web statistics