Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, March 02, 2009

Berjumpa Nurju di Kolej 11

Ketika selesai solat Maghrib di surau Kolej 11(blok pelajar asing) saya berjumpa dan berkenalan dengan Mustafa dari Istanbul,Turki.

Pada mulanya beliau bersama-sama kawannya duduk berbincang sesuatu dan kemudiannya beliau menawarkan saya kuih daripada Turki untuk dimakan bersama.

Tatkala mengetahui saya juga pernah berkunjung ke Turki,beliau terus bersembang panjang dengan saya dan apabila saya bertanyakan beliau tentang Badiuzaman Said Nursi,seorang tokoh ulama dari Turki yang cukup saya kagumi,beliau bertambah teruja bersembang dengan saya.

Rupa-rupanya beliau juga merupakan ‘nurju’ atau golongan yang mengikuti aliran pemikiran Badiuzaman Said Nursi.

Seperti mana ‘nurju’ yang lain,beliau juga telah mewakafkan beberapa buah buku koleksi daripada risalah An Nur karya Badiuzaman Said Nursi.

Satu perkara yang saya cukup kagumi dengan ‘nurju’ ini ialah mereka sentiasa cuba menyebarkan idea dan buah pemikiran tokoh mereka di serata dunia dengan penerbitan buku dan risalah-risalah yang kemudiaanya disebarkan di seluruh dunia terutamanya dengan sistem wakaf buku dan risalah.

Mustafa memberitahu saya beliau dan rakan-rakan akan mengadakan ‘Usrah badiuzaman said nursi’ untuk mengkaji method dakwah,idea dan pemikiran Badiuzaman Said Nursi terutamanya melalui bacaan dan kajian terhadap koleksi risalah An Nur.

Beliau menyarankan saya supaya bukan sekadar membaca biografi Badiuzaman Said Nursi tetapi juga membaca,mentelaah dan menghadam buku dan tulisan Badiuzaman Said Nursi yang kebanyakannya ditulis tatkala berada dalam penjara.

Tak sabar rasanya saya untuk mengikuti usrah Badiuzaman Said Nursi itu nanti.....

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics