Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, March 17, 2009

Lagu Allahyarham Zubir Ali

Dalam kelas Asas Deklamasi Puisi,pensyarah meminta kami membuat persiapan perancangan untuk Hari Pesta Kokurikulum pada 9 April 2009 nanti.

Kami diminta mengadakan persembahan deklamasi puisi secara berkumpulan pada hari tersebut.

Yang mendaftar subjek Asas Deklamasi Puisi ini hanyalah seramai 12 orang sahaja dan hanya saya bersama seorang kawan daripada Akademi Pengajian Islam manakala yang lain kesemuanya daripada Pusat Kebudayaan.

Setelah berbincang panjang akhirnya kami membuat keputusan untuk mengadakan persembahan mengenang Allahyarham Zubir Ali ,komposer dan penyanyi lagu puisi yang telah meninggal dunia baru-baru ini.

Saya meminati lagu Doa nyanyian beliau bersama Harmoni yang mana lirik lagu tersebut diolah daripada puisi karya Chairil Anwar dari Indonesia.

Dibawah ini saya nukilkan puisi Doa tersebut:-


DOA-Chairil Anwar
Tuhanku
dalam termangu
aku masih menyebut namaMu

biar susah sungguh
mengingat Kau penuh seluruh

cayaMu panas suci
tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

Tuhanku
aku hilang bentuk
remuk

Tuhanku
aku mengembara di negeri asing

Tuhanku
di pintuMu aku mngetuk
aku tidak bisa berpaling

Untuk mendengar nyanyian Doa oleh Allahyarham Zubir Ali dan Harmoni dalam Youtube klik pada-

http://www.youtube.com/watch?v=9MZkGEWc3eg&feature=related

Di bawah ini juga saya sertakan link 4 lagu nyanyian Allahyarham Zubir Ali yang diambil daripada Youtube:-

Balada Seorang Gadis Kecil-

Siapa Tak Pernah Menangis-

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics