Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, March 19, 2009

Usrah 'The Guide For The Youth'

Saya menerima SPR(Sistem pesanan ringkas@SMS)daripada Mustafa,sahabat daripada Turki yang menuntut di Universiti Malaya.

Beliau ingin mengadakan usrah bersama saya membincangkan koleksi Risalah An Nur karya Badiuzaman Said Nursi.

Selepas solat Isya,kami bertemu dan mengadakan usrah dan kali ini Mustafa membawa bersamanya seorang kawan yang juga daripada Turki bernama Waqas ,pelajar PHD Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam ,UM.

Turut bersama kami ,Ibrahim pelajar Master di UM kelahiran Arab Saudi yang juga berketurunan Turki.

Mustafa membaca beberapa petikan daripada buku The Guide For The Youth dan kemudiannya menghuraikannya dan turut dijelaskan lagi oleh Waqas.

Saya hanya sekadar mendengar pembentangan tersebut dan sekali sekala bertanyakan soalan dan meminta penjelasan.

Waqas menghuraikan petikan yang dibaca oleh Mustafa dan kemudiannya mengaitkannya dengan beberapa contoh.

Beliau pernah tinggal di Jepun sebelum ini dan tatkala menghuraikan petikan buku The Guide For The Youth ini beliau membawa beberapa kisah pengalamannya tinggal di Jepun.

Beliau menceritakan bagaimana kehidupan kebanyakan orang Jepun yang tidak beragama dan nampak secara zahir bahagia tetapi pada hakikatnya tidak sedemikian .

Beliau pernah menyaksikan di tengah Bandar Tokyo bagaimana seorang rakyat Jepun membunuh 7 orang yang lalu lalng di tengah Bandar Tokyo dan apabila ditanya mengapa dia membunuh mereka maka dijawabnya kerana beliau tidak lagi bahagia hidup di dunia ini.

Begitu juga dengan kisah yangs sering kita dengar bagaimana ada rakyat Jepun yang mebunuh diri dengan terjun di atas landasan keretapi tatkala keretapi melaluinya.

Selain itu Waqas menceritakan bagaimana seorang ibu membuang dan melemparkan anaknya sendiri dari atas bangunan sehingga mati dengan begitu tragis.

Kesemuanya ini menurut Waqas ialah akibat kekecewaan dan ketidak bahagian dalam kehidupan mereka.

Oleh kerana itu kata Waqas, Badiuzaman Said Nursi meminta golongan muda Islam agar memahami erti kehidupan dan makna kebahagian yang hakiki.

Beliau menyarankan saya supaya terus membaca buku The Guide For The Youth ini dan kami insyallah akan meneruskan lagi siri perbincangan -usrah koleksi Risalah An Nur karya Badiuzaman Said Nursi.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics