Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Sunday, March 15, 2009

Usrah bersama 'Nurju'

Hari ini sekali lagi saya berjumpa dengan Mustafa,sahabat yang baru saya kenali daripada Turki di Surau (Blok Pelajar Asing)Kolej 11.

Beliau membawa bersama nya sebuah buku siri tulisan Badiuzaman Said Nursi yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Anwar Fakhri Omar bertajuk Risalah kepada Pesakit.

Buku ini saya sudah selesai membacanya sebelum ini tatkala menjumpainya di surau kolej 12 UM.

Mustafa tidak memahami Bahasa Melayu tetapi beliau menyuruh saya membaca buku tersebut beberapa muka surat sambil beliau tekun mendengarnya dan kemudiannya beliau meminta saya menterjemah dan mengulasnya dalam Bahasa Inggeris!

Terkapai-kapai juga saya mengulas isi penting terhadap apa yang saya baca itu .
Setelah membaca ,menterjemah dan mengulas buku tersebut,Mustafa meminta saya agar terus memahami siri tulisan Badiuzaman Said Nursi ini lantas beliau menghadiahkan sebuah buku kecil Risalah kepada pesakit ini kepada saya.


Beliau berharap saya dapat mengaturkan satu diskusi bersama sahabat-sahabat lain di UM bagi mengulas idea dan pemikiran Badiuzaman Said Nursi.

Saya melihat di rak buku surau dan ternyata ada pertambahan buku tulisan Badiuzaman Said Nursi dalam Bahasa Inggeris dan bahasa Arab.

Ternyata sekali lagi Mustafa mewakafkan buku-buku tersebut demi menyebar luaskan idea dan pemikiran Baiduzaman Said Nursi di Malaysia.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics