Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, March 14, 2009

Mesyuarat Agung Tahunan PMIUM kali ke 49

Kesempatan menghadiri Mesyurat Agung Tahunan PMIUM hari ini cukup bermakna buat saya.



2 MAT yang sebelum ini(tahun 1-2) saya tidak dapat hadir memandangkan ada pertembungan program dan hal penting.




Kali ini saya tidak melepaskan peluang untuk menghadiri MAT PMIUM kali ke 49 ini walaupun sebenarnya saya bercadang untuk menghadiri seminar berkenaan PPSMI di KUIS...(..kos lepas....)




Dalam iklan MAT PMIUM ini(saya kurang selesa dengan iklan ‘bahasa rojak’-AGM PMIUM) dinyatakan menampilkan jemputan istimewa DS Anwar Ibrahim tetapi seperti yang sudah saya jangkakan awal-awal lagi ia terpaksa dibatalkan atas kekangan tertentu.

YB termuda di Malaysia(27 tahun),YB Nik Nazmi(PKR-Dun Seri Setia) hadir merasmikan MAT PMIUM ini walaupun kehadirannya dipantau oleh pegawai-pegawai keselamatan-SB(menurut seorang sahabat saya YB Nik Nazmi datang ke UM dengan menaiki motor...)



‘’Sukar dibayangkan UM tanpa PMIUM’’....


Itu yang pernah saya katakan kepada seorang sahabat saya.



Membaca sejarah perjuangan PMIUM memang membuatkan saya terpanggil untuk mendokong perjuangan gerakan mahasiswa Islam di kampus UM ini walaupun sebenarnya saya lebih aktif dalam PBMUM dan juga PKPIM yang suatu ketika dahulu menyaksikan PMIUM bernaung dibawahnya sebagai badan gabungan .



PMIUM-PBMUM-PKPIM...


Ketiga-tiga persatuan ini saya sertai sebagai ahli barangkali didorong oleh bacaan terhadap sejarah dan nostlalgia perjuangan persatuan-persatuan ini tatkala ‘beruzlah ‘bergelumang dengan buku-buku di perpustakaan Akademi Pengajian Islam di Nilam Puri,Kelantan.


Saya juga agak berminat untuk mengkaji pemikiran pengasas PMIUM,Syed Mohamad Naquib Al-Attas.



Saya juga cuba sedaya upaya untuk menghadiri setiap program anjuran PMIUM semenjak menjejakkan kaki ke kampus UM Kuala Lumpur ini seperti siri –siri kuliah ilmu,sambutan sempena peristiwa besar Islam,latihan kepimpinan dan lain-lain lagi.



Pernah juga suatu ketika saya aktif berdiskusi secara maya dalam forum kelolaan laman web PMIUM.



Kegigihan para pimpinan PMIUM dan para pendokongnya yang setia dalam menggerakkan usaha dakwah dan pemerataan faham Islam di kampus UM cukup saya kagumi dan juga terhutang budi atas tarbiyah secara langsung mahupun secara tidak langsung yang saya perolehi sepanjang bersama PMIUM.



Kepada sahabat-sahabat pimpinan PMIUM sesi 2008/2009 yang baru ‘dimantankan’,saya ucapkan terima kasih atas segala amanah dan tanggungjawab yang anda tunaikan.



Semoga redha Allah bersamamu dan teruskan perjuangan-istiqamah dalam pejuangan .



Kepada pimpinan baru PMIUM sesi 2009/2010,anggaplah jawatan yang dikurniakan itu sebagai satu amanah dan bukannya tuah.



Tiada perjuangan tanpa pengorbanan.....



Hidup ISLAM......

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics