Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, October 25, 2010

Penyelewengan wang amanah pelajar miskin-RMT

PKPIM memandang serius pendedahan laporan ketua audit negara 2009 tentang penyelewengan pengagihan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin(KWAPM) dan beberapa kelemahan yang dikesan dalam Rancangan Makanan Tambahan(RMT).

Tindakan tegas perlu dikenakan kepada pihak yang pecah amanah dan menyeleweng kuasa merujuk kepada lapan kes kehilangan dan penyelewengan berjumlah RM 196550 yang dilaporkan dari tahun 2004 hingga 2008.

Hak pelajar miskin perlulah diperjuangkan oleh semua pihak dan sebarang pengkhianatan terhadap amanah wang yang sepatutnya dimanfaatkan untuk membantu golongan miskin merupakan satu dosa .

Pengkhianatan ini boleh menyebabkan jurang antara pelajar kaya dan pelajar miskin semakin besar dan ini mampu membantutkan usaha kerajaan untuk memperkasa pendidikan anak muda Malaysia.

Rancangan Makanan Tambahan(RMT) ,satu projek yang niatnya ikhlas untuk membantu golongan miskin juga perlu dipantau semula perlaksanaanya agar tujuan sebenar RMT ini tidak tersasar .

Kualiti makanan yang disediakan menerusi RMT ini perlulah yang terbaik dan berkhasiat demi kesihatan pelajar kita.

Suatu yang dikesalkan juga jika benar wujud dakwaan anak orang kaya mendapat bantuan yang sepatutnya khas buat anak orang miskin dan ini merupakan satu rampasan terhadap hak kelompok miskin.

Segala penyelewengan yang berlaku ini perlulah disiasat dengan serius dan hasilnya didedahkan kepada orang ramai dan kita mengharapkan segala perancangan untuk membantu pelajar miskin dapat dilaksanakan dengan telus,penuh integriti dan tanggungjawab.



No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics