Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, October 26, 2010

‘Fifth Islamic Conference of Ministers of Higher Education and Scientific Research

Saya berpeluang menjadi pemerhati dalam program ‘Fifth Islamic Conference of Ministers of Higher Education and Scientific Research pada 19-21 Oktober 2010 bertempat di Pusat Konvonsyen Kuala Lumpur.

Persidangan yang dihadiri oleh menteri- menteri pendidikan di negara OIC ini dianjur bersama oleh OIC dibawah institusi gabungannya Islamic Educational, Scientific and Cultural Organization (ISESCO) ,Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi Malaysia dan dirasmikan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin,Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Antara program yang diadakan pada persidangan ini ialah penganugerahan ‘ISESCO 2010 Science Prizes’ kepada para saintis di dunia Islam,diskusi berkenaan kepentingan mewujudkan jaringan saintis wanita,membangunkan nanotechnology,memperkasakan penyelidikan sains ,teknologi dan inovasi serta meningkatkan kualiti universiti di dunia Islam.

Setiap wakil negara OIC telah membentangkan perkembangan hal ehwal pendidikan di negara masing-masing dan mencadangkan beberapa perkara bagi meningkatkan lagi kualiti pendidikan di dunia Islam.

Isu kekejaman Israel dan penindasan terhadap pelajar,guru dan penyelidik di institusi pendidikan-universiti di Palestin turut dibincangkan dalam persidangan ini.

Maklumat lanjut berkenaan persidangan ini boleh dilayari di laman web http://www.icmhesr5.my/upload/Newsletter/Vol3.issue1.pdf

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics