Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, September 24, 2010

Meeting on the persecution of Islamic Political Parties/Activists and Marginalisation of Islam in Bangladesh

Tarikh:21 September 2010

Tempat:Dewan Syarahan Masjid Negeri Pulau Pinang

Anjuran :Citizens International

Pengisian program


-Ucapan SM Mohamed Idris dan Moderator oleh Mohideen Abdul Kader


-Pembentangan kertas kerja bertajuk ‘Persecution of the Leaders and Activists of Islamic Movement and Marginalisation of Islam in Bangladesh’ oleh Abdul Razzaq(Penolong Setiausaha Agung Jamaat el Islami Bangladesh)


-Diskusi kumpulan


(1)Discussion on the strategy to respond to the War Crimes charges against Jamaat leaders


(2)Discussion on the strategy to counter the attemps by Awami League and secular groups to marginalise Islam


(3)Discussion on the general human rights situation in Bangladesh and how to deal with the violations).


Moderator oleh Cikgu Azmi Abdul Hamid (TERAS)dan Abdul Razzaq(Penolong Setiausaha Agung Jamaat el Islami Bangladesh)


-Perkongsian ringkas pengalaman perubahan di Turki oleh wakil Mazlumder Turki,Ahmad Faruq


-Pelan Tindakan

Ulasan pengisian -SM Mohamed Idris


SM Mohamed Idris mengupas tentang proses Deislamisasi yang sedang berlaku di Bangladeh disamping penindasan berterusan terhadap umat Islam di seluruh dunia seperti di Mindanou,Selatan Thailand ,Xinjiang China,Gaza,Lubnan Kashmir,Afghanistan dan lain-lain.Beliau menyelar cubaan pemerintah Bangladesh sekarang yang membuang dan menghapuskan buku tulisan Abu A’la Al-Maududi dari perpustakaan universiti di Bangladesh dan tindakan Perdana Menteri Bangladesh,Sheikh Hasina yang mahu meneruskan legasi sekular bapanya suatu ketika dahulu.

Beliau yakin ada tangan tersembunyi yang merancang proses deislamisasi di seluruh dunia termasuk di Bangladesh.

SM Mohamed Idris menyeru kepada usaha kesedaran ummah dan menterjemah idea-idea kepada aksi tindakan dan bukan sekadar terpaku kepada penganjuran siri seminar kelompok elit semata-mata bahkan mendapatkan sokongan massa dengan menggerakkan usaha mobilasi massa dan turun kepada masyarakat.


Beliau juga menyeru semua pihak mengemukakan bantahan terhadap penindasan yang berlaku di Bangladesh dengan menulis surat kepada hakim-hakim,pihak mahkamah antarabangsa dunia ,bank dunia,kerajaan Amerika,Eropah dan sebagainya. SM Mohamed Idris menekankan aspek kemahiran untuk dikuasai oleh NGO-NGO dalam proses melawan mustakbirin dan keberanian mengemukakan idea disamping melatih masyarakat untuk terus berjuang melawan segala bentuk kezaliman dan penindasan.

Ulasan pengisian- Abdul Razzak


Abdul Razzak yang merupakan Penolong Setiausaha Agung Jamaat el Islami Bangladesh membentang kertas kerja bertajuk ‘Persecution of the Leaders and Activists of Islamic Movement and Marginalisation of Islam in Bangladesh’.Dalam kertas kerja beliau menceritakan sejarah kewujudan Bangladesh,penindasan terhadap aktivis Jamaat El-Islami Bangladesh yang dilakukan oleh parti kerajaan Bangladesh ,Awami League dibawah pimpinan Sheikh Hasina dan usaha penyisihan Islam di Bangladesh.

Jumlah penduduk di Bangladesh lebih 155 juta rakyat dengan 90% Muslim dan hampir 1/10 populasi muslim seluruh dunia tinggal di Bangladesh,sebuah negara miskin akibat penyelewengan kuasa dan rasuah pemimpinnya tetapi tetap kaya dengan sumber asli-mineral.


Berdasarkan kepada fakta sejarah,pada bulan Ogos 1947 selepas penjajahan British wujud dua negara bebas iaitu Pakistan dan India.Pakisan ketika it terbahagi kepada dua iaitu Pakistan Timur dan Pakistan Barat.Pada bulan Disember 1971,Pakistan Timur mengistihar bebas sebagai sebuah negara menjadi Bangladesh selepas peristiwa 13 hari perang dimana Pakistan Timur kemudiaannya Bangladesh bekerjasama dengan India melawan Pakistan.Hanya pada bulan Februari 1974 akhirnya Pakistan mengiktiraf kewujudan Bangladesh.


Perlembagaan asal Bangladesh bersifat sekular yang dirangka pada bulan November 1972 telah menghalang kewujudan parti politik berasaskan agama termasuk Islam.

Hanya setelah perubahan kerajaan dan pengistiharan deklarasi Martial Law 1975,perlembagaan Bangladesh telah dipinda dan dimasukkan perkataan Bismillahir Rahmanir Rahim,sekular diganti kepada ‘absolute trust and faith in Almighty Allah’ dan socialism diberi erti ‘meaning economic and social justice ‘ serta dibenarkan mewujudkan parti berasaskan agama.Pada tahun 1988 akhirnya Islam telah diistihar sebagai agama negara di Bangladesh.

Kini wujud kerjasama antara parti pemerintah di Bangladesh, Awami League yang menguasai majority ¾ Parlimen Bangladesh,parti sekular dan agensi luar untuk menyisihkan Islam dan gerakan Islam di Bangladesh. Awami league mahu menjadikan Bangladesh sebuah negara sekular dengan kembali kepada perlembagaan 1972 yang menyekat fungsi parti politik berasaskan agama.

Lebih 3550 pimpinan dan aktivis Jamaat el Islami Bangladesh telah ditangkap dan didakwa atas pelbagai pertuduhan palsu seperti mengancam keselamatan negara dan terlibat dalam aktiviti keganasan dan mereka tidak dibenarkan untuk membuat rayuan kehakiman bahkan keputusan hakim-hakim hanya sekadar mengikut kerajaan. Tekanan psikologi turut dikenakan dengan tindakan menghalang Jamaat El Islami Bangladesh untuk mengadakan himpunan aman dan setiap mesyuarat yang ingin diadakan perlu meminta izin kerajaan sambil diawasi oleh cawangan khas polis dan tentera.

Pada 26 Jun 2010,Tribunal jenayah perang telah mendakwa pimpinan Jamaat el Islami Bangladesh atas tuduhan jenayah perang yang dikatakan berlaku pada tahun 1971 tatkala mereka masih muda dan bergelar pelajar.Pada awal kemerdekaan Bangladesh dahulu,tiada pendakwaan terhadap mereka namun selepas hampir 40 tahun mereka baru dituduh dan didakwa melakukan jenayah perang hanya untuk menghalang dan menyekat pembabitan mereka dalam politik Bangladesh.

Amir Jamaat el Islami Bangladesh telah ditahan oleh pihak polis selama 19 hari,timbalan amir 28 hari,setiausaha agung 22 hari,2 pembantu setiausaha agung 5 hari dan mereka telah mengalami penderaan fizikal dan disiksa mental sepanjang tempoh tahanan mereka tersebut.


5 orang pimpinan tertinggi Jamaat el Islami Bangladesh ini jika didapati bersalah bakal dikenakan hukuman maksima gantung sampai mati.


Ternyata parti pemerintah Bangladesh cuba sedaya upaya untuk menghalang pengaruh Jamaat el Islami Bangladesh yang pernah membentuk pakatan kerajaan pada tahun 2001 bersama Bangladesh Nationalist Party(BNP) dimana Amir dan Timbalan Amir Jamaat el Islami Bangladesh telah menjadi menteri kabinet dalam kerajaan pemerintah ketika itu.

Ulasan pengisian -Ahmad Faruq

Ahmad Faruq mewakili Mazlumder,sebuah NGO hak asasi manusia yang berpengaruh di Turki berkongsi pengalaman Turki membina kekuatan dan memimpin kebangkitan selepas kejatuhan Empayar Uthmaniah.Beliau menekankan persoalan persiapan diri individu untuk agenda program perubahan dan proses menyediakan masyarakat awam untuk memimpin perubahan.


Beliau juga mengupas kepentingan penguasaan media secara sistematik,tahu tabiat-akar perjuangan dan permasalahannya serta menggunakan hujah atau tema yang tepat dalam membawa agenda perubahan.

Ulasan diskusi


Pelbagai cadangan dilontarkan oleh para peserta dalam siri diskusi yang diadakan antaranya ialah:-


-mewujudkan program yang seimbang untuk cita-cita Islam


-membina modul pendidikan Islam yang sesuai dengan zaman sekarang


-meredakan konflik-konflik yang tidak perlu dalam masyarakat


-menggunakan pendekatan universal seperti hak asasi manusia-demokrasi-keadilan berdasarkan ajaran Islam


-menyediakan pembentangan kaedah penyelesaian Islam yang konkrit terhadap sebarang permasalahan masyarakat


-menerapkan agenda Islam kaffah-Islam Syumul dalam masyarakat


-menggerakkan usaha transformasi sosial


-menggunakan modul koperasi-ekonomi kerakyatan(modul ‘tangan di atas’)


-mengambil berat permasalahan umat di negara sekitar Sri Lanka-India-Bangladesh-Pakistan


-mengemukakan bantahan di kedutaaan Bangladesh seluruh negara


-mewujudkan tekanan antarabangsa kepada pemerintah Bangladesh


-memanfaatkan media-web tv- tulisan- dalam membentuk pemikiran masyarakat


-meluaskan pendedahan terhadap isu sebenar kepada masyarakat


-meminta tokoh besar-berpengaruh menyuarakan isu penindasan terhadap Jamaat El Islami Bangladesh


-mengeluarkan kenyataan bersama pemimpin besar disokong NGO-dokongan masyarakat


-menekankan program gerakan sosial-tarbiyah dari akar umbi ummat


-menonjolkan pemimpin setempat atau tokoh yang diyakini rakyat


-menguatkan institusi ulama yang tidak naïf dalam memahami politik dan tidak anti politik


-menguatkan institusi keluarga atau pertahanan keluarga dengan kemahiran ibu bapa dan pelbagai kemahiran kekeluargaan lainnya


-menonjolkan tokoh-tokoh perempuan-wanita yang lantang bersuara


-menggerakkan NGO yang membawa isu alam sekitar-kesihatan-hak asasi manusia-pendidikan kepenggunaan dan sebagainya


-membangunkan sekolah untuk anak orang miskin dan kelompok tertindas


-menguatkan program, tarbiyah seperti Usrah dan Mukhayyam dalam masyarakat di semua peringkat


-mewujudkan keseimbangan antara pendekatan sosial kemasyarakatan dan pendekatan politik kekuasaan


-mewujudkan keseimbangan antara gerakan massa dan program latihan kepakaran individu


-membawa pendekatan kebajikan –kemanusiaan kepada masyarakat keseluruhannya

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics