Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, September 24, 2010

Nasib Pelarian Rohingya..

Nasib pelarian Rohingya Myanmar kurang diberi perhatian oleh kebanyakan pihak.Media juga kurang memberi liputan terhadap penindasan dan penganiayaan yang dilakukan oleh rejim junta tentera Myanmar terhadap pelarian Rohingya ini.

Populasi Muslim terbesar di Myanmar ini tinggal di Rakhine( dulu Arakan) yang berkongsi sempadan dengan Bangladesh dan kekejaman rejim tentera Myanmar memaksa mereka lari ke beberapa buah negara seperti Bangladesh,Pakistan,Arab Saudi,UAE,Thailand dan ke negara kita,Malaysia untuk berlindung walaupun dengan status pelarian.Keengganan negara luar untuk menerima mereka memaksa kebanyakan mereka kembali ke Myanmar dan apa yang menyedihkan ialah ramai di kalangan mereka yang mati ditembak oleh rejim tentera Myanmar tatkala cuba kembali ke Myanmar.

Pada tahun 1982,junta Myanmar telah meluluskan undang-undang Burma Citizenship Law of 1982 yang sangat bersifat perkauman dan diskriminasi agama dimana Muslim Rohingya tidak diiktiraf sebagai warganegara bahkan diistihar ‘pendatang’ di tanah air mereka sendiri serta hidup dalam buangan dan ketakutan.

Hak asasi mereka sebagai manusia telah dinafikan,ramai di kalangan mereka ditangkap dan disiksa serta dijadikan buruh paksa.Dan yang paling malang sekali ialah ramai wanita –anak gadis mereka telah dirogol sewenang-wenangnya oleh rejim tentera Myanmar dan konco-konconya.

Regim junta tentera Myanmar juga telah menafikan sejarah,bahasa,adat dan budaya Muslim Rohingnya disamping mereka langsung tidak dibenar terlibat dalam perniagaan dan dinafikan hak untuk mendapatkan rawatan perubatan dan pelajaran.Ramai dikalangan anak muda pelarian Rohingya ini yang tidak berpeluang untuk belajar akibat tekanan ekonomi dan penindasan lainnya sehingga menyebabkan mereka menjadi buta huruf sehingga dewasa.

Kekejaman regim junta Myanmar juga berterusan dengan perbuatan fitnah mereka yang melaga-lagakan antara penganut agama Buddha dan penganut Islam di Myanmar.Mereka cuba mewujudkan situasi tidak tenteram antara penganut agama Buddha dan Islam sehingga timbul syak wasangka dan permusuhan sesama penganut agama.

Krisis terbaru yang berlaku menyaksikan hampir 70000 pelarian Rohingya ( tidak berdaftar dengan UN/UNHCR) di luar kem pelarian Bangladesh hidup dalam sengsara tanpa bantuan makanan harian,pakaian,perubatan bahkan tinggal sementara di dalam khemah pelarian , rumah tanpa bumbung dan pondok plastik-daun pokok rekaan sendiri yang dibina sementara di bawah pokok sebagai tempat perlindungan sementara .Cuaca musim sejuk,taufan yang melanda dan hujan lebat bila-bila masa mengancam keselamatan dan nyawa mereka tanpa ada mana-mana pihak yang serius terhadap nasib kelompok tertindas ini.

Semoga mereka yang mengaku manusia terus peka terhadap isu kemanusiaan ini ......

Bagi mereka yang berminat untuk membantu pelarian Rohingya,sila hubungi NGO-NGO Islam seperti TERAS Pengupayaan Melayu,Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia(SHURA) ,Rohingya Society in Malaysia dan lain-lain NGO yang dipercayai aktif membantu pelarian Rohingya.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics