Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Sunday, January 31, 2010

The 3 Rd International Youth Gathering,Jakarta-Bandung,Indonesia (3)

Selasa -Hari Ketiga -19 Januari 2010

Selepas sarapan pagi,semua peserta menaiki bas bertolak ke Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia untuk sesi program International Muslim Youth Conference On Education seterusnya. Pembentangan wakil negara-negara peserta diteruskan lagi dengan pembentangan dari wakil Iraq dan wakil Turki.


Wakil Iraq membentangkan tentang sejarah Iraq sewaktu empayar Abbasiyah,Babylon,Kota Baghdad sebagai pusat tamadun dan perkemb
angan ilmu dan juga peranan para ulama cendekiawan seperti Al-Ghazali dan Abdul Qadir Jailani dalam membantu melahirkan tentera yang berilmu.

Beliau juga mengupas perkembangan pendidikan di Iraq pasca perang Iraq 2003 dan menceritakan kisah sedih dan tragedi bagaimana tentera Amerika bertindak kejam dengan mencuri barang-barang dan dokumen penting universiti,membunuh ahli akademik-professor khususnya pakar nukluer dan pakar kimia.Beberapa masalah yang wujud di Iraq seperti perpindahan dan penghijrahan beramai-ramai rakyat Iraq,masalah keselamatan dan keganasan,korupsi dan krisis polit
ik turut disentuh oleh wakil Iraq dalam pembentangannya.

Wakil Turki membentangkan tentang sejarah empayar uthmaniah sehingga terwujudnya Republik Turki.Peranan Kamal Ataturk turut disentuh secara tidak langsung dalam memaksa sistem sekular di Turki melalui larangan terhadap pengedaran buku-buku berkenaan Islam dan pendidikan,menetapkan azan dalam bahasa Turki, dan pelbagai undang-undang sekular yang lain.

Wakil Turki juga membentangkan peranan sekolah Imam Hatip dalam
memantapkan pendidikan agama,peranan parti politik berasaskan Islam seperti Parti Refah,tragedi kudeta tentera dan protest rakyat,dan juga pembaharuan yang dibuat oleh parti pimpinan Recep Tayyib Erdogan,AK Party dengan polisi pentadbiran moderat dan melakukan reformasi politik dan ekonomi di samping strategi hikmah dalam melawan sistem sekular samada dalam hal politik,sosial,ekonomi,dan lain-lain.

Hanya beberapa wakil negara sahaja yang sempat membentangkan h
al-hal pendidikan di negara masing-masing.Wakil negara yang tidak sempat melakukan pembentangan diberi kesempatan untuk mengemukakan soalan atau pandangan dalam sesi soal jawab.

Sebelum program berlangsung juga sebenarnya pihak penganjur telah meminta para peserta menulis esei panjang setiap seorang berkenaan tema program The Role of Youth In Changing The World. Siddiq Buckley telah membuat ulasan terhadap semua pembentangan wakil-wakil negara dan mencadangkan beberapa perkara untuk tindakan susulan para peserta seminar.

Selepas sesi rehat,solat dan makan,program diteruskan dengan diskusi berkumpulan .Semua peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan utama iaitu negara majoriti muslim,,negara minoriti muslim dan negara neutral.Tempat diskusi berkumpul
an pula diadakan di kelas-kelas sekitar Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Saya dan peserta-peserta dari Malaysia yang lain ditempatkan dalam kumpulan negara majoriti muslim.Kumpulan ini dikendalikan oleh seorang peserta dari Maghribi(peserta paling aktif dalam program) dan dibantu oleh seorang peserta dari Bangladesh.Kedua-dua mereka mempunyai pengalaman menghadiri siri pertemuan antarabangsa 1 dan 2 di Turki sebelum ini.

Beberapa aspek kelemahan dalam bidang pendidikan di negara majoriti m
uslim dibincangkan seperti tahap kualiti pendidikan,proses komersialisasi pendidikan,kekurangan objektif pendidikan yang tepat,soal integrasi ilmu,dan hal-hal hegemoni antarabangsa.Hal-hal politik,sosial dan ekonomi semuanya berkait rapat dengan soal pendidikan manakala pihak penggubal polisi,masyarakat dan insititusi-institusi pendidikan perlu berkerjasama dalam memantapkan lagi sistem pendidikan di negara masing-masing.

Beberapa cadangan pembaikian dan strategi memperkasakan sistem pen
didikan turut dibincangkan dalam sesi ini di mana moderator memainkan peranan penting untuk mendengar dan mendapatkan segala pandangan ,pemikiran dan buah idea para peserta. Selepas hampir 2 jam berbincang mengikut kumpulan masing-masing,para peserta kembali ke dewan utama untuk mendengar pembentangan ketiga-tiga kumpulan.

Setelah selesai pembentangan kumpulan,sesi soal jawab pula diadakan.Para peserta bertukar-tukar pandangan dan pengalaman masing-masing untuk di
manfaatkan oleh para peserta yang lain.Hasil pembincangan dan pembentangan isu pendidikan ini akan dirumuskan sebagai deklarasi program dalam majlis penutup di Bandung nanti.

Sebaik sahaja tamat sesi soal jawab,para peserta kembali ke tempat penginapan masing-masing dan berehat secukupnya. Pada malam harinya pula para peserta di bawa ke sebuah restoran traditional sekitar Depok untuk majlis makan
malam bersama wakil Menteri Pertanian.

Sementara menunggu wakil menteri dan hidangan makanan disiapkan,beberapa orang peserta dari Maghribi,Turki dan lain-lain membuat persembahan spontan nyanyian lagu-lagu qasidah ala sufi,lagu dalam bahasa negara masing-masing dan juga aksi seakan-akan demonstrasi perjuangan Palestin dihiasi dengan laungan takbir dan laungan semangat perjuangan.Makan malam ini paling istimewa dengan pelbagai lauk makanan seperti ikan besar ,roti arab dan minuman seperti yogurt,air buah-buahan dan lain-lain.

Seorang peserta dari Turki sempat memberitahu saya bahawa makan malam ini yang paling mengenyangkan memandangkan ada pelbagai jenis roti dan lauk-lauk lainnya .Saya memerhatikan para peserta luar negara seperti Turki tidaklah menyentuh nasi sebaliknya lebih suka memakan roti.

Dan malam ini pastinya semua peserta pulang ke kamar masing-masing tidur dalam kekenyangan.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics