Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Sunday, January 31, 2010

The 3 Rd International Youth Gathering,Jakarta-Bandung,Indonesia (2)

Isnin -Hari Kedua -18 Januari 2010

Selepas solat subuh,teman sebilik saya dari Sudan mengajak saya
mandi pagi dengan berenang di kolam renang.Saya hanya jadi penonton dari jauh sahaja memandangkan air di kolam renang terlampau sejuk.Dan saya lebih berminat untuk menonton tv di bilik melayan berita pagi Indonesia.

Selepas sarapan pagi(sarapan yang menyegarkan),para peserta menaiki bas beramai-ramai menuju ke Fakultas Ekonomi Universiti Indonesia tidak berapa jauh dari Wisma Makara.Berbeza dengan budaya di Malaysia tatkala membuka program dengan bacaan Al-Fatihah,budaya di sini membuka dan memulakan program dengan ucapan basmallah beramai-ramai.

Majlis diteruskan dengan bacaan-tilawah Al-Quran dan juga bacaan terjemahan Al-Quran.Wakil SALAM UI selaku tuan rumah program pagi ini menyampaikan ucapan pembukaan diikuti ucapan wakil Universitas Indonesia mengalu-alukan kehadiran para peserta dari pelbagai negara.

International Muslim Youth Conference On Education(dikendalikan oleh Salam UI) dimulakan dengan rasminya dengan ucaptama oleh Siddiq Buckley,pakar pendidikan dari Australia bertajuk ‘Access to education for muslims:facts,figures and ideals’. Beliau mengupas tentang pencapaian dalam bidang pendidikan oleh negara-negara OIC,kandungan pendidikan Islam yang sewajarnya,situasi kanak-kana
k di dunia Islam dan apa yang dinamakan Terrorism Knowledge Base(TKB).

Ada beberapa fakta menarik dikemukan oleh Siddiq Buckley dalam pembentangannya iaitu bagaimana berlakunya serangan terhadap institusi –institusi pendidikan kesan peperangan di seluruh dunia. Serangan ini termasuk
lah pembunuhan terhadap mereka yang terlibat dalam pendidikan seperti kakitangan,pekerja,dan pelajar,kerosakan bangunan pendidikan,siksaan terhadap para ahli akademik dan lain-lain.Beliau mengambil contoh peperangan terhadap Afghanistan yang membunuh ramai guru,pelajar dan merosakkan banyak sekolah dan universiti.Begitu juga ancaman dari pihak Taliban terhadap perempuan Afghanistan yang ingin melanjutkan pelajaran.

Peperangan di Iraq dan di Palestin pula turut membunuh ramai ahli akademik dan professor universiti,staf akademi,guru,pelajar dan merosakkan bangunan sekolah dan universiti. Siddiq Buckley turut menggariskan beberapa strategi untuk memperkasakan pendidikan yang efektif di dunia Islam dalam kertas kerja yang dibentangnya ini.

Selepas sesi soal jawab yang mendapat sambutan yang menggalakkan dari para peserta,majlis ditutup dan sekali lagi berbeza dengan budaya di Malaysia iaitu ditutup dengan ramai-ramai mengucapkan, Alhamdulillah.

Pihak SALAM UI turut mengedarkan ‘Koran Kampus’ iaitu akhbar t
erbitan SALAM UI yang dikendalikan sepenuhnya oleh mahasiswa.Saya agak tertarik dengan kesungguhan SALAM UI menerbitkan akhbar ini yang memaparkan tulisan bernada kritikal,intelektual,dan isu-isu sosial karya mahasiswa sendiri.

Selepas makan tengahari,para peserta menaiki bas untuk mengunjungi Kementerian Komunikasi Indonesia.Sepanjang perjalanan dalam bas ,beberapa orang peserta menghidupkannya dengan pelbagai nyanyian lagu negara masing-masing. Di Kementerian Komunikasi, wakil UNIW,Fatih menyampaikan ucapan ringkas beliau berkenaan sejarah hubungan Indonesia-Turki Uthmaniah.Dan mantan Presiden Parti Keadilan Sejahtera(PKS), Ir Tifatul Sembiring yang kini Menteri Komunikasi melancarkan secara rasminya ‘The 3 rd International Youth Gathering’.

Dalam ucapannya,beliau menyeru para peserta membangun jaringan yang kuat dan bersedia untuk menghadapi cabaran global.Di samping itu juga beliau menekankan soal kepedulian terhadap lingkuangan,dialog peradaban,peningkatan pendidikan dan mengajak para peserta berpegang teguh kepada akar budaya dan kebenaran.

Beliau juga mengupas tentang pandangan pakar ‘ marketing’ yang menyatakan 3 kelompok orang yang paling berpengaruh iaitu pemuda,wanita dan apa yang dipanggil kelompok ‘netizen’(net citizen).Beliau mengharapkan para peserta saling mengenal,memahami,berkejasama dan memahami potensi kekuatan dan kelemahan masing-masing dan juga sempat memperkenalkan tentang Parti Keadilan Sejahtera yang mempunyai 4 orang wakil sebagai menteri dalam Kabinet Indonesia sekarang.

Selepas sesi bergambar,solat dan makan,para peserta menaiki bas semula untuk kembali ke Fakultas Ekonomi,Universiti Indonesia untuk meneruskan sesi program. Sesi berikutnya ialah pembentangan tentang pendidikan oleh wakil –wakil negara peserta.

Wakil Maghribi membentangkan latar belakang dan sejarah perkembangan pendidikan di Maghribi sebelum dan selepas kemerdekaan.Antara universiti pertama yang wujud di dunia ialah universiti Qarowan yang terletak di Maghribi,FIS.Universiti Qarowan memainkan peranan yang cukup besar dalam pembangunan Maghribi menerusi karya-karya yang ditulis oleh para cendekiawan.

Wakil Albania(belajar di UIAM),membentangkan tentang nasib minoriti umat Islam di bawah sistem sekular Albania.Menurut beliau sehingga kini, teori Darwin yang anti tauhid masih diajar di sekolah-sekolah di Albania,dan tiada satupun universiti Islam di sini di samping masih wujud sekatan terhadap pemakaian hijab di Albania.Beliau juga memaparkan video tentang aktiviti yang dilakukan oleh NGO Islam di Albania dalam membantu memperkasakan pendidikan khususnya buat generasi muda.

Wakil Indonesia pula membentangkan tentang perbezaan pencapaian pendidikan umat Islam di Indonesia berbanding bukan Islam yang jauh lebih cemerlang daripada umat Islam sendiri walaupun jumlahnya majority.Turut dikupas beliau ialah beberapa masalah yang berlaku di Indonesia khususnya masalah ekonomi umat Islam yang masih ketinggalan dan bergelumang dengan isu kemiskinan dan ketidakadilan.

Menteri Sosial(dari PKS,BA- Master -PHD di Madinah) mengulas sesi pembentangan dengan membicarakan soal jatidiri bangsa Indonesia,kesejahteraan sosial,dan membentangkan jumlah kemiskinan,jumlah anak yatim ,cacat,anak jalanan di Indonesia.Beliau menekankan soal pentingnya memfokuskan kepada gerakan sosial bagi membangunkan umat Islam.

Menteri Sosial turut membuka sesi soal-jawab dan membuka ruang buat para peserta mengkritik,bertanya dan mengemukakan sebarang cadangan kepada beliau demi memperkasakan gerakan sosial. Para peserta turut berkesempatan mengambil gambar kenang-kenangan bersama Menteri Sosial.

Selesai sesi bergambar dan makan-minum petang,para peserta kembali ke tempat penginapan di Wisma Makara. Selepas berehat beberapa seketika,saya dan seorang kawan,Saiful Islam sempat ke cyber cafe yang buka 24 jam dalam Wisma Makara untuk melayari internet .
Rupa-rupanya ramai juga peserta luar negara yang turut bersama melayari internet di sini.

Malam ini saya tidur nyenyak mungkin sedikit keletihan sehari suntuk berseminar dan demi mengumpul tenaga-stamina untuk program-program hari berikutnya.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics