Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, September 15, 2008

Iftar Jamaiyy keluarga besar PKPIM-ABIM-WADAH

13 September 2008

Hari ini saya hadir ke majlis Iftar Jamaiyy keluarga besar gerakan PKPIM(anak muda)-ABIM(belia)-WADAH (veteran)dan agensi-agensi seperti Koperasi Belia Islam Berhad,Yayasan Takmir Pendidikan,Islamic Outreach ABIM(IOA),Global Peace Mission(GPM) dan lain-lain yang agensi yang mempunyai kaitan dengan keluarga besar gerakan ini.

Majlis ini mendapat sambutan luar biasa dengan kehadiran ramai ahli-ahli gerakan dan keluarga .Kehadiran ramai tokoh-tokoh gerakan yang berpengalaman seperti mantan-mantan Presiden ABIM; Dato Dr.Siddiq Fadzil(kini Presiden WADAH),Dr.Mohamad Nor Manuty dan ramai lagi memeriahkan lagi suasana ’hari keluarga’ ini.

Sebaik sahaja selesai solat maghrib dan sementara menanti solat Isya dan terawih,Dato Dr.Siddiq Fadzil (Presiden WADAH) menyampaikan tazkirah ringkas sebagai ganti kuliyah tafsir maudui(tafsir tematik-mengikut tema) yang sering beliau sampaikan sebagai pengisian buat ahli-ahli gerakan.

Beliau memulakan tazkirah tersebut dengan menimbulkan persoalan seandainya cucu beliau bertanyakan kepada beliau kenapa datuk berpuasa?maka akan dijawab beliau kerana ingin menemui tuhan.Beliau mengupas hadith yang menerangkan 2 saat kenikmatan bagi orang yang berpuasa iaitu tatkala berbuka puasa dan saat menemui tuhan dan juga tafsir surah Al-Qalam.

Beliau berharap kehadiran bulan ramadhan ini akan memeperkasakan lagi dimensi haraki(gerakan) dan dimensi tarbawi(pendidikan) bagi setiap ahli gerakan.

Beliau menekankan juga tentang proses transformatif dan reform man(manusia yang reform) sebagai matlamat sebaik sahaja selesai berpuasa di bulan ramadhan selain aspek integriti moral.

Dalam tazkirah ini juga beliau menyelar sikap sesetengah pihak yang suka bersumpah atau mempermainkan sumpah dan kesal dengan keadaan masyarakat sekarang yang menurut beliau seakan-akan menjadi masyarakat yang berbudaya sumpah dan mendustakan kebenaran.

Tazkirah ringkas beliau dengan pengisian tafsir tematik ayat-ayat Al-Quran dengan mengaitkannya dengan isu-isu masyarakat dan realiti semasa ternyata cukup meninggalkan kesan kepada jemaah yang hadir.Walaupun tazkirah yang disampaikan beliau agak ringkas memandangkan menghormati waktu solat Isya dan terawih tetapi ia cukup padat dan tepat serta mampu dijadikan bekalan buat ahli-ahli gerakan untuk terus berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan serta menyanggah kebatilan.

Kehadiran ke majlis ilmu ini juga dimanfaatkan saya untuk membeli 2 buah buku baru dan 1 majalah terbitan ABIM(1 set =RM 30 ) iaitu Siri Penerbitan Ta’dib Islami ;Isu-isu dalam pemikiran Islam tulisan Dr Mohd Farid Mohd Shahran(Timbalan Presiden ABIM) dan Himpunan Makalah Seminar Ta’dib Islami dan lain-lain esei serta Risalah(majalah keluaran ABIM) dan juga mendapatkan buletin percuma ,Madaniyat keluaran Kolej Dar Al-Hikmah - Akademi Kajian Ketamadunan.

3.05 am
15092008
Kolej Kediaman 12

1 comment:

Rausyanfikir said...

buku abg farid tu elok juga dikupas.ana dah beli masa muktmar abim hari tu.

Jumlah pengunjung

web statistics