Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, September 12, 2008

3 K

Ketika sedang mengemas ’kelambakan’ nota-nota di bilik,saya terjumpa satu catatan ringkas yang saya rangka sewaktu menuntut di Nilam Puri,Kelantan(entah ketika semester-tahun berapa catatan itu ditulis)sebagai catatan peringatan buat diri sendiri.
Catatan tersebut berkisar tentang 3 K kebersihan,kesihatan,komunikasi) yang saya fikir perlu diberi perhatian dan fokus buat diri saya ketika itu.Di bawah ini saya sertakan catatan ringkas tersebut:-

Kebersihan-kemas bilik,almari,meja,pakaian ,ketrampilan
Kesihatan-sukan,makan minum
Komunikasi-ustaz,pensyarah,kawan-kawan,ibubapa dan keluarga

Kebersihan -Ketika itu bilik saya terutamanya atas meja agak selerak dengan nota-nota,buku-buku,kertas,risalah,dan dalam almari penuh dengan baju yang tidak disusun rapi.Aspek pakaian dan ketrampilan pula saya sedikit cerewet dan ingin kelihatan bersih dan kemas selalu.

Kesihatan
-Ketika itu saya agak asyik dengan buku-buku di maktabah(sehingga digelar Sohibul Maktabah oleh rakan-rakan sekelas-Majmuah 2) sehingga sanggup ponteng kelas semata-mata ingin membaca buku-buku yang cukup menarik di Maktabah Al-Malik Faisal(kalau tak silap namanya).Saya sering terlupa penjagaan aspek kesihatan diri sehingga sering mengabaikan sukan-riadhah dan makan minum yang tidak menentu jadualnya.


Komunikasi
-Ketika itu juga saya fikir saya agak kurang berkomunikasi terutamanya dengan para ustaz-pensyarah dan kawan-kawan walaupun sebenarnya ketika mula-mula menjejakkan kaki di Nilam Puri ini saya bertekad untuk rapat dan berbaik dengan seramai mungkin ustaz-pensyarah dan kawan-kawan.Bahkan ibubapa-keluarga juga seringkali saya lupa dan jarang-jarang sekali menghubungi mereka.

Apabila difikirkan semula ternyata 3K ini masih relevan sebagai catatan peringatan buat diri saya saat ini ;dulu di Nilam Puri dan sekarang di Lembah Pantai.....


220 am
04092008
Kolej Kediaman 12

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics