Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, September 22, 2008

Kisah tamrin bersama Pak Imad-Usrah bersama Anwar Ibrahim

2 buah kisah menarik disampaikan oleh En. Ahmad Azam Abdul Rahman(mantan Presiden ABIM) ketika program MIFTAH 08 anjuran PKPIM di Masjid Negara yang saya hadir baru-baru ini(20 September 2008).

Pengisian beliau yang bertajuk Disiplin gerakan:Memahami dan menghayati tanzim haraki benar-benar membangkitkan semangat , meniup roh perjuangan dan menyegarkan jiwa anak-anak muda aktivis dakwah PKPIM.

Dibawah ini saya bawakan 2 kisah ringkas tersebut sebagai perkongsian dengan sahabat-sahabat sekalian.

1)Tamrin bersama Bapak Imaduddin Abd Rahim


Bapak Imaduddin Abd Rahim atau lebih dikenali dengan Pak Imad merupakan seorang aktivis dakwah dari negara jiran,Indonesia yang banyak mempengaruhi pemikiran para aktivis gerakan dakwah di Malaysia terutamanya ABIM.

En. Ahmad Azam membawa kisah bagaimana Pak Imad suatu hari memberi pengisian membakar semangat tauhid buat anak-anak muda dalam satu siri latihan –training-tamrin dakwah dan kemudiannya mencabar mereka sebagai bukti ketauhidan agar memenuhi saf-saf depan tatkala solat jumaat di Masjid Negara ketika itu .

Lantas anak-anak muda tersebut pun memenuhi setiap ruang saf depan ketika solat jumaat tersebut tanpa menghiraukan tempat yang sebenarnya disediakan khas buat pak menteri dan VVIP.Bagi mereka,di luar masjid kita mungkin terpaksa mengikuti undang-undang manusia tetapi dalam masjid ,kita hanya perlu mengikuti undang-undang Allah dan mengikut undang-undang Allah semua manusia sama di sisi Allah tanpa mengira dia itu menteri atau bukan dan oleh itu bagi anak-anak muda yang menyahut cabaran Pak Imad ini mereka juga berhak untuk memenuhi saf-saf depan ketika menunaikan solat di masjid.

Soal tauhid-keyakinan mutlak total kepada Allah yang selalu ditekankan oleh Pak Imad inilah yang berjaya melahirkan ramai aktivis dakwah yang tidak takut dan tidak gentar dalam memperjuangkan kebenaran dan keadilan.

2)Usrah bersama Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim ketika itu memimpin ABIM bersama-sama dengan sahabat-sahabat seperjuangannya .Dalam satu usrah ABIM, Allahyarham Ustaz Fadzil Nor(mantan Presiden PAS) membaca dan membentangkan tafsir Fi Dzilalil Quran karangan Syed Qutb dan kemudiannya disyarah oleh Anwar Ibrahim .

Menurut En.Azzam,Ustaz Fadzil Nor ketika itu mengakui yang dia lebih memahami tafsir Fi Dzilalil Quran hasil syarahan Anwar Ibrahim daripada apa yang dia baca dan bentang sendiri.

En.Azzam juga menceritakan bagaimana Anwar Ibrahim ketika itu yang selalu usrah dan qiamulail bersama-sama sahabat-sahabatnya yang lain dan juga bagaimana Anwar Ibrahim yang selalu tidur agak lewat demi menyiapkan kerja-kerja jemaah tetapi pada masa yang sama dia juga yang bangun tidur paling awal keesokan harinya!!!







Demikianlah 2 buah kisah ringkas tetapi padat yang dapat dijadikan renungan dan pedoman buat kita semua dalam usaha menggerakkan kekuatan jemaah demi memimpin perubahan di kampus agar Islam terus menyinari dan dominan di alam kampus.

1 comment:

Rijal82 said...

kisah yang tidak banyak didedahkan rupanya. terima kasih akh

Jumlah pengunjung

web statistics