Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, September 12, 2008

Berbuka puasa-solat terawih di rumah DSAI

Selasa,9 September 2008

Malam ini saya hadir ke majlis berbuka puasa dan solat (maghrib-hajat-isya-terawih )di rumah seorang tokoh pejuang kebenaran dan keadilan,Dato Seri Anwar Ibrahim.Majlis ini diadakan untuk mendoakan kesejahteraan buat DSAI yang akan dibicarakan di mahkamah keesokan harinya.

Kebetulan dalam minggu ini saya sedang menghadam beberapa buah artikel tulisan DSAI antaranya ialah Ke Arah Mewujudkan Masyarakat Madani,Budaya Ilmu(bab daripada buku Menangani Perubahan), teks ucapan beliau sewaktu perhimpunan agung ke 12 World Assembly of Youth (1993)dan majlis penyampaian The Ismail Faruqi Award (1995) serta ulasan buku beliau Membangun Semula Makna Diri Malaysia.

Saya cuma mahu menyentuh sedikit berkenaan ucapan@tazkirah ringkas beliau sebaik sahaja selesai solat terawih antaranya berkenaan kepentingan keikhlasan dalam perjuangan dan ‘kuasa’doa .

Menurut beliau antara sumber kekuatan beliau bukanlah sekadar pidato-pidato yang mampu memukau pendengar dan karisma yang dimiliki beliau seperti yang selalu diperkatakan orang kepada beliau tetapi kerana keikhlasan dalam perjuangan dan yang lebih penting menurut beliau; banyaknya doa orang ramai kepada beliau.


Beliau juga membicarakan bagaimana orang bukan Islam yang yakin dengan perjuangan pemimpin Islam yang menentang rasuah, memperjuangkan keadilan untuk semua kaum dan agama berbanding pemimpin Islam yang korup yang mencemarkan nama baik Islam.Kehadiran pemimpin Islam yang mendapat kepercayaan orang bukan Islam untuk memerintah secara tidak langsung merupakan satu mesej dakwah kepada orang bukan Islam.

Semoga hati dan jiwa para pejuang kebenaran dan keadilan suci tulus murni ikhlas berjuang demi Allah dan doa-doa manusia beriman mengiringi perjalanan perjuangan mereka,perjuangan kita semua…..

1250 am
10092008
Kolej Kediaman 12
Universiti Malaya

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics