Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Sunday, January 18, 2009

Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia(MAIM) di PICC,Putrajaya

13 Januari 2009-

Hari ini sebenarnya ada kelas beberapa subjek tetapi saya mengambil keputusan untuk tidak hadir dengan surat pelepasan demi menghadiri Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia(MAIM) di PICC,Putrajaya.

Muktamar MAIM ini saya kira agak menarik apatah lagi ia mengumpulkan keseluruhan Ngo-Ngo Islam yang terdapat di Malaysia.

Saya tidak sempat menghadiri upacara perasmian pada sesi pagi yang dirasmikan sendiri oleh DYM Yang DiPertuan Agung .

Ketika saya tiba majlis sudah pun bermula dengan menyaksikan pembentangan beberapa kertas kerja oleh wakil-wakil Ngo Islam.

Dewan PICC yang boleh menampung jumlah peserta yang agak ramai dipenuhi oleh para peserta yang datang dari seluruh pelusuk tanah air mewakili Ngo-Ngo Islam di Malaysia.

Sesi soal jawab menyaksikan beberapa persoalan dilontarkan oleh peserta-peserta antaranya berkenaan isu umat Melayu-Islam(penguasaan ekonomi,kuasa politik,isu Bahasa Melayu ,hal kepenggunaan Islam dan lain-lain )dan juga bagaimana untuk memperkasakan lagi Ngo-Ngo Islam sebagai mengimbangi kekuatan dan kelemahan parti-parti politik tanah air.

Pada sesi petang pula diadakan pemilihan jawatankuasa tertinggi MAIM yang menyaksikan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiyah(YADIM),Dato Nakhaie Hj Ahmad(bekas pimpinan PAS dan UMNO) diamanahkan sebagai pengerusi MAIM yang pertama.

Pada pandangan saya Ngo-Ngo Islam mesti kuat dan lantang bersuara mempertahankan hak ummat keseluruhan dan suara Ngo-Ngo Islam ini mesti didengari oleh semua pihak di samping menjadi badan pendesak membawa suara rakyat suara ummat .

Pada hari ini kewujudan Ngo-Ngo Islam yang memberi keutamaan dalam pelbagai bidang dan fokus tertentu masih kecil jumlahnya berbanding dengan jumlah Ngo-Ngo bukan Islam.

Jadi amat wajar umat Islam di Malaysia menambahkan lagi bilangan Ngo-Ngo Islam dengan fokus yang pelbagai di samping memperkasakan yang sedia ada dan kewujudan Majlis Amal Islami Malaysia(MAIM) ini pastinya dapat menyatu padukan dan menyelaraskan gerak kerja keseluruhan Ngo-Ngo Islam seterusnya dapat mewujudkan satu gelombang suara Ngo Islam yang kuat yang dapat memenuhi aspirasi ummat.


(Terima kasih kepada Presiden ABIM,Yusri Mohamad yang sudi menumpangkan saya pulang ke Universiti Malaya daripada Putrajaya .)

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics