Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, February 03, 2009

Kebangkitan Generasi Salahuddin dan kembalinya Jerusalem ke Pangkuan Islam???

Kebangkitan Generasi Salahuddin Dan Kembalinya Jerusalem Ke Pangkuan Islam@ Hakadha Zahara Jailu Salahu Al-Din Wa Hakadha ‘Adat Al-Quda

Demikianlah tajuk buku yang menjadi ‘kegilaan’ di kalangan keluarga besar PKPIM-ABIM-WADAH sejak akhir-akhir ini.


Di sana sini ceramah-usrah keluarga besar ini buku ini diperkatakan dan dibincangkan seolah-olah satu kempen besar-besaran untuk membaca buku ini bahkan akan dijadikan bahan bacaan wajib ahli gerakan dakwah ini.

Saya difahamkan ia bermula daripada saranan Prof Wan Mohd Nor Wan Daud yang mengupas beberapa isi penting buku tulisan Dr.Majid Irsan Kailani (terjemahan dalam bahasa Melayu oleh Abdullah Abbas- Cetakan pertama 2000-terbitan International Institute of Islamic Thought (IIIT)dan Thinker’s Library Sdn Bhd- 423 mukasurat@433 termasuk nota hujung dan bibliografi)dan seterusnya beliau menggalakkan usaha membaca dan menghadam buku tersebut.

Presiden ABIM dan Presiden PKPIM dalam siri-siri usrah mereka juga sering memetik isi penting kandungan buku ini dan menasihatkan ahli-ahli ABIM-PKPIM untuk mendapatkan dan membaca dengan khatam buku ini.

Di peringkat kampus UM sendiri ‘murabbi’ bagi PKPIM UM,Dr Amran Mohamad(SU ABIM) juga akan menjadikan buku Kebangkitan Generasi Salahuddin Dan Kembalinya Jerusalem Ke Pangkuan Islam ini sebagai bahan bacaan wajib dalam usrah pimpinan PKPIM UM bersamanya bahkan beliau memberi terlebih dahulu buku ini kepada saya dan pimpinan PKPIM UM dan bayarannya pula boleh dibayar secara ansuran(harga RM 35).

Dr Amran sendiri mengatakan kepada kami pimpinan PKPIM UM tentang cita-citanya mewujudkan satu gerakan yang dipanggil Generasi Solahuddin yang pastinya lebih mengkhususkan untuk mengkaji dan menyelidik tentang sejarah perjuangan Salahuddin Al-Ayubi .

Saya baru sahaja membaca kata pengantar buku ini yang ditulis oleh tokoh pemikir,Syeikh Taha Jabir Alwani dan membaca sepintas lalu bahagian-bahagian (bab kecil) yang akan dihuraikan dalam buku ini dan ternyata seolah-olah ada satu ‘tarikan magnet ‘ yang mendesak agar saya menghabiskan ,mengkaji,menghadam dan menekuni bacaan buku ini secepat mungkin.

Dan tiba-tiba saya teringat bahawa buku bertajuk Kebangkitan Generasi Salahuddin Dan Kembalinya Jerusalem Ke Pangkuan Islam ini sebenarnya pernah ‘dibelek’-‘disentuh’oleh saya di perpustakaan sebelum ini!!!

Pengajarannya ....Kita jangan sekadar ‘membelek-menyentuh’ buku-buku di perpustakaan tetapi ‘berkampunglah ‘di perpustakaan untuk ‘sesi hidangan buku’!!!

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics