Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Wednesday, January 07, 2009

Manfaatkan kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya

Kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya yang semakin meningkat kebelakangan ini menampakkan kesungguhan pihak pentadbiran Universiti Malaya dalam usaha memperkasakan Universiti Malaya agar mencapai status universiti antarabangsa
.
Pelajar antarabangsa daripada negara-negara asing seperti Yaman,Iran,China ,Indonesia dan lain-lain kini menjadi sebahagaian daripada warga Universiti Malaya bahkan ramai di kalangan mereka yang turut menginap di kolej-kolej kediaman bersama-sama dengan pelajar tempatan.


Di Kolej Kediaman Ungku Aziz(Kolej 11) misalnya menjadi penempatan utama bagi pelajar –pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini.Persoalannya sekarang apakah mahasiswa daripada Malaysia telah memanfaatkan kehadiran mereka ini dengan sebaik mungkin?

Berdasarkan sedikit pengalaman saya ketika menginap di Kolej Kediaman Ungku Aziz,saya mendapati tidak ramai mahasiswa Malaysia yang bergaul dan berkomunikasi dengan pelajar antarabangsa ini.

Hanya segelintir sahaja yang benar-benar memanfaatkan kehadiran mereka ini misalnya untuk berkomunikasi dengan mereka demi memantapkan penguasaan bahasa asing seperti Bahasa Inggeris,Bahasa Arab,Bahasa Mandarin dan lain-lain bahasa lagi.

Pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini turut dilihat bersungguh-sungguh dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk menguasai Bahasa Melayu,bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara Malaysia.Sewajarnya mahasiswa Malaysia mengambil kesempatan ini untuk mengajar mereka memahami Bahasa Melayu disamping mempelajari bahasa-bahasa asing melalui persahabatan dan jalinan ukhwah dengan pelajar-pelajar antarabangsa ini.

Disamping itu mahasiswa Malaysia juga dapat mempelajari tentang aspek kesenian ,kebudayaan ,adat dan agama pelajar antarabangsa ini.Hasil pergaulan inilah yang dapat mewujudkan mahasiswa yang mengamalkan toleransi ,memahami kebudayaan dan mampu hidup aman dalam suasana perbezaan warnakulit,adat,budaya ,bangsa dan agama .

Semoga kita memanfaatkan dengan sebaik mungkin kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya ini.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics