Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Wednesday, January 07, 2009

Kuliah Penulisan Dakwah

Penulisan Dakwah-Dr Nor Raudhah binti hj Siren-2-4 petang 7 Januari 2009-BS 9


Saya cukup tertarik untuk mendaftar subjek Penulisan dakwah ini yang ditawarkan di bawah Jabatan dakwah dan pembangunan insan.Harapan saya agar saya dapat memantapkan lagi teknik penulisan sebaik sahaja tamat pengajian dalam subjek penulisan dakwah ini.

Dalam kuliah pertama penulisan dakwah bagi semester ini,Dr Nor Raudah berbicara persoalan pengertian penulisan dakwah dan kepentingannya.

Menurut beliau kita perlu berfikir terlebih dahulu sebelum menulis sesuatu(Berfikir untuk menulis) dan beberapa teknik berfikir perlu dipelajari.

Dr Raudah juga mengambil contoh apa yang tergambar dalam fikiran kita apabila mendengar perkataan hujan.bagi mereka yang berfikiran positif mereka akan mengambarkan tanah yang akan subur tatkala hujan turun manakala mereka yang berfikiran negatif akan mengambarkan suasana banjir yang akan berlaku apabila hujan turun.

Perbezaan antara puisi jahiliyah dan puisi Islam turut sempat dihuraikan beliau.
Beliau juga menyarankan agar penulis menulis tulisan yang mentarbiyah agar jiwa pembaca terkesan untuk mencintai Allah dan jangan sesekali kita memasang niat menulis semata-mata untuk menjadi kaya dengan penulisan tersebut.
Beliau juga menyentuh tentang bagaimana kita dapat mengenal pasti (watak-sikap)individu melalui penulisan.
Satu lagi peringatan beliau yang saya sempat catatkan ialah untuk menjadi penulis,kita perlu sensitif terhadap isu-isu yang berlaku, menghargai setiap pengalaman yang dilalui dan setiap insiden yang berlaku perlu dicatat!

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics