Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, December 23, 2010

Misi pendidikan PKPIM-Malaysian Turkish Dialogue Society(MTDS) di Aceh(2)

Ada beberapa hal yang menyuntik semangat saya untuk mengikuti kembara ilmu ke Aceh ini.Yang sebenarnya memang saya seorang yang suka kembara,berjalan-jalan,melancong, dan sebagainya.Semakin banyak berjalan kan semakin luas pandangan.Kembara itu pastinya kembara ilmu-menuntut ilmu(rehlah ilmi),jalan-jalan itu bukan jalan-jalan cari makan tetapi jalan-jalan cari tuhan!.Melancong itu bukan untuk melencong tetapi untuk melihat keindahan ciptaan tuhan.

Saya juga mahu mengukuhkan jaringan persahabatan dengan sahabat-sahabat Turki misalnya dari Malaysian Turksih Dialogue Society seperti Fatih yang begitu bersemangat mengajak saya mengikuti rombongan ini sehingga sanggup mendahulukan wangnya sendiri untuk membeli tiket kapal terbang ke Aceh untuk saya.Sebelum ini saya agak rapat dengan sahabat-sahabat Turki dari NGO Hayret Vekfi yang dianggap NGO adik beradik dengan PKPIM-ABIM-WADAH dan sering mengunjungi rumah mereka ,usrah dan berdiskusi tentang karya tokoh pendakwah,pemikir,Badiuzaman Said Nursi dan juga sahabat-sahabat Turki yang menuntut di UIAM yang menetap di sekitar Gombak.

Saya juga pastinya ingin melihat dan menyaksikan sendiri Aceh pasca Tsunami dan membina jaringan persaudaraan dengan sahabat-sahabat di Aceh.Antara hal yang terlintas di kepala saya bila menyebut Aceh ialah keinginan untuk menziarahi Masjid Baiturrahman di Banda Aceh yang menjadi saksi musibah Tsunami yang menimpa masyarakat Aceh.

Sebelum ini juga saya pernah membaca beberapa hal sejarah berkaitan Aceh misalnya berkenaan Gerakan Aceh Merdeka,dan sejarah serta perjuangan nama-nama tokoh seperti Teungku Chik Di Tiro ,Hasan Di Tiro,Teuku Daud Beureueh ,Nuruddin ArRaniry,Hamzah Fansuri dan ramai lagi.Buku terakhir yang saya baca tentang Aceh ialah sebuah buku tentang perjuangan Teuku Daud Beureueh yang saya temui di surau kolej penginapan Universiti Sains Malaysia(USM)Pulau Pinang tatkala menginap di sana untuk acara Sukan Majlis Belia Malaysia(MBM) baru-baru ini.

Di dalam kesibukan dan keletihan mengikuti acara sukan tersebut di pagi sehingga petang hari,entah bagaimana saya tertarik untuk menyelesaikan bacaan buku perjuangan Teuku Daud Beureueh tersebut setiap malam sepanjang menginap di sana.

Beberapa tahun dahulu selepas selesai sahaja Sijil Menengah Ugama(SMU) di sekolah menengah,saya sebenarnya turut mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di IAIN ARRaniry di Banda Aceh tetapi ketika itu saya langsung tidak berminat dan tidak bercita-cita untuk menjejakkan kaki ke bumi Aceh.

Negara Indonesia yang unik telah saya kunjungi beberapa tempatnya seperti di Jakarta,Jogjakarta,Bogor,Bandung,Depok dan kini saya berpeluang menjejakkan kaki ke Aceh yang sangat unik juga.Mungkin kerana mahu terus mempelajari budaya masyarakat yang unik dan tertarik dengan pelbagai perbezaan yang wujud menyebabkan saya bersemangat untuk mengikuti kembara di Aceh ini.

Dan pastinya kembara ilmu ke Aceh menziarahi sekolah Turki di Aceh ini selaras dengan amanah gerakan pendidikan PKPIM-ABIM-WADAH dan saya akan cuba mendapatkan sebanyak mungkin maklumat tentang perjuangan pendidikan NGO Turki di Aceh ini.

Saya mahu melihat sendiri gerak kerja sahabat-sahabat Turki yang terkenal dengan khidmatnya dalam misi pendidikan di seluruh dunia,mempelajari sistem dan modul pendidikan mereka,mengetahui bagaimana mereka menggerakkan sekolah-sekolah milik mereka di Aceh dan apa yang boleh dipelajari daripada gerakan NGO Turki di Aceh oleh gerakan PKPIM-ABIM-WADAH di Malaysia.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics