Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Wednesday, December 15, 2010

Kisah taubat Gito Rollies


‘’Cinta yang tulus di dalam hatiku
telah bersemi karenaMu
hati yang suram kini tiada lagi
telah bersinar karenaMu

ooo...ooo...ooo

Biarkan hujan membasahi bumi
atau bulan yang tiada berseri
namun jangan kau biarkan cintaku
yang tulus suci hanya padaMu

Semua yang ada padaMu ooo
membuat diriku tiada berdaya
hanyalah bagiMu
untukMu tuhanku
seluruh hidup dan cintaku’’

gito rollis.jpg


Lirik lagu di atas ialah sedutan lirik lagu
Cinta Yang Tulus nyanyian Gito Rolies,bekas vokalis muzik Rock dari Indonesia. Bangun Sugito @ Gito Rollies, merupakan penyanyi band The Rollies yang pernah terkenal pada dekad 1960-an hingga 1980-an di Indonesia.

Beliau juga pernah menghasilkan album solo seperti Tuan Musik (1986), Permata

Hitam/Sesuap Nasi (1987), Aku tetap Aku (1987), Air Api (1987) dan Tragedi Buah Apel (1987) dan Goyah (1987) disamping pernah berlakon dalam filem Buah Bibir (1973) , Perempuan Tanpa Dosa (1978), Di Ujung Malam (1979) dan Sepasang Merpati (1979), dan Permainan Bulan Desember (1980), dan Kereta Api Terakhir dan pernah meraih anugerah pelakon pembantu lelaki terbaik pada Festival Film Indonesia tahun 2005 melalui lakonannya dalam filem Janji Joni.

Zaman kegemilangan Gito Rollies sebagai selebriti terkenal penuh dengan pelbagai kontroversi.Beliau dikatakan pernah bersama rakannya menaiki motor sambil telanjang bulat mengelilingi kota Bandung dan dalam satu konsert muzik rock di Malang pada tahun 1983,beliau pernah melakukan aksi memakan arnab hidup-hidup dan meminum darahnya di atas pentas konsert sehingga ramai peminatnya menjerit terpekik-pekik histeria.

Gito Rollies juga hidup penuh kemewahan dan akhirnya terjerumus ke kancah najis dadah,minum arak dan pelbagai kemungkaran yang lain.

Sehinggalah tercetus perasaan mahu berubah pada diri Gito Rollies tatkala mahu merayakan ulangtahunnya yang ke-50 pada 1997. Pada hari tersebut, Gito telah menjemput

seluruh rakan karibnya untuk berpesta alkohol dan tatkala masih memegang botol arak dan duduk di tempat yang tinggi sambil memandang ke arah bawah,pandangannya tertumpu kepada beberapa orang penduduk kampung yang sedang menuju ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat dan tiba-tiba hatinya rasa bergetar dan timbul perasaan risau dan tidak tenang pada hatinya.

Gito terfikir apakah penduduk kampung tersebut menemukan ketenangan dan kebahagian di Masjid.Timbul dihatinya untuk cuba mendekati Masjid tersebut dan ketika itu beliau merasakan seolah-olah seperti ada magnet yang menariknya dan mempercepatkan langkahnya menuju ke masjid tersebut.

Setibanya di masjid beliau merasa penuh kagum dan seperti mendapatkan ketenangan melihat orang-orang kampung yang sedang rukuk dan sujud penuh khusyuk.

Beliau terfikir bukankah selama ini beliau melakukan sesuatu untuk mendapatkan ketenangan, tetapi kenapa masih tidak mampu meraih ketenangan tersebut.Beliau mula rasa bersalah terhadap segala kesalahan dan dosa- dosa yang pernah beliau lakukan selama ini dan tidak mahu terus hidup dengan rasa ketidakbahagiaan dan tidak mendapatkan ketenangan hidup.

Malam hari tersebut,beliau tidak dapat memejamkan mata dan mengalami kegelisahan berhari-hari.Sehinggalah suatu malam selepas mengalami kegelisahan yang luar biasa,beliau memutuskan untuk memulakan hidup baru. Beliau mula segera berwudhu’ dan melakukan solat.

Sebaik sahaja melakukan solat tersebut,beliau untuk pertama kalinya merasakan kebahagiaan dan kedamaian. Dan semenjak hari itulah Gito Rollies mula mendalami ilmu agama sekalipun masih banyak menerima tawaran-tawaran yang menggiurkan dan pelbagai ejekan sinis dari sebilangan orang.

Beliau juga telah menunakan ibadah haji dan sempat berdiri dan menangis di hadapan ka’bah memohon kepada Allah agar diampuni segala dosa-dosanya sebelum ini.

Beliau juga telah menziarahi ibunya di Bandung dan mengutarakan niatnya untuk bertaubat yang disambut oleh tangisan ibunya. Semenjak hari itulah , Gito secara rasmi meninggalkan dunia hitamnya dan berubah sikapnya ke arah kebaikan.

Hidupnya telah berubah 180 derajat dan dia telah cuba mendekatkan diri kepada Tuhan serta mengajak semua orang untuk meninggalkan kehidupan hitam yang pernah dilaluinya seperti bergelumang dengan najis dadah,minum arak,berfoya-foya dengan perempuan dan sebagainya.

Sejak tahun 2005 ,Gito mula dilihat terbaring lemah dan disahkan mengidap penyakit kanser.Penderitaannya melawan penyakit kanser yang dihadapinya tidak menghalang beliau untuk terus aktif bergiat dengan kegiatan dakwah dan sering diundang untuk menyampaikan ceramah agama.

Akhirnya setelah menderita penyakit kanser ,Gito Rollies kembali ke rahmatullah meninggal dunia dalam usia 61 tahun.Sebelum meninggal dunia, Gito Rollies masih sempat berdakwah di sekitar Padang, Sumatera Barat selama beberapa hari.

Demikianlah kisah seorang yang pernah bergelumang dengan kehidupan yang jauh tersasar dari hakikat hidup sebenar sebagai manusia dan akhirnya sempat kembali ke pangkal jalan meraih cintaNya sebelum kembali menemuiNya.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics