Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, July 04, 2008

Empayar sekular Turki akan roboh?

''Melihat kepada kebangkitan Islam kebelakangan ini terutamanya selepas AKP menerajui pemerintahan, saya menjangkakan empayar sekular Turki akan roboh dalam tempoh 10 tahun ini”

Demikianlah kata Pensyarah Jabatan Sejarah Universiti Malaya (UM), Prof. Dr. Mohammad Redzuan Osman dalam akhbar hari ini (rujuk artikel bertajuk Sekular Turki terancam-klik di sini)


http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0705&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm

Saya memang minat dan mengikuti perkembangan politik di Turki terutamanya selepas berpeluang berkunjung ke kota Istanbul ,Turki akhir tahun lalu.

Prof. Dr. Mohammad Redzuan Osman-
http://umexpert.um.edu.my/papar_cv.php?id=AAAJxnAAQAAAF9vAAL) turut bersama saya hadir ke Internasional Conference On Islamophobia anjuran The Union of NGOs of The Islamic World(UNIW) di Istanbul,Turki pada 8-9 Disember 2007 yang lalu.-(rujuk tulisan saya dalam ‘kategoriKembara di Turki)

Kenyataan beliau di atas cukup menarik perhatian saya dan membuatkan saya semakin minat mengikuti perkembangan politik di Turki.

Kebetulan pula saya baru selesai membaca buku Islam dan Politik Di Turki tulisan Prof.Dr.Mohammad Redzuan Othman dan Mashitah Sulaiman.





Semoga ada mahasiswa di UM yang berminat untuk berdiskusi dan berkongsi ilmu dengan saya berkenaan perkembangan Islam di Turki.

1 comment:

Unknown said...

assalamualaikum..blh saya tahu nak cari buku bertajuk "Islam & Politik Di Turki" ada jual di mana?

Jumlah pengunjung

web statistics