Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, July 14, 2008

Debat :Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak

Jam menunjukkan 8.30 malam.Tinggal setengah jam sahaja lagi debat antara anwar ibrahim pemimpin de facto Parti Keadilan Rakyat dan Menteri Penerangan,Ahmad shabery Chik.Saya merasa sedikit gelisah.Nak tengok debat di mana ni?.....

Kolej kediaman saya.kolej 12 memang ada tv di kafetaria.Tetapi saya bimbang kemungkinan penghuni yang mengunjungi kafetaria ini memilih siaran lain selain debat ini.Tambahan pula suasana di kafetaria yang bising boleh mengganggu tumpuan saya menonton dan menghayati debat ini.

Lantas saya bergerak berjalan kaki menuju kolej lama saya,kolej 11 dan singgah sebentar di surau untuk solat isya berjemaah bersama-sama pelajar luar negara yang kebanyakannya dari Yaman.Sebaik sahaja selesai solat Isya saya bergegas ke kantin kolej 11 ini yang mempunyai tv berskrin besar.

Setibanya di sana kelihatan ramai mahasiswa memenuhi kerusi berhadapan tv skrin besar sambil menonton debat yang sudah pun bermula pusingan pertama..Satu suasana yang tidak disangka memandangkan sepanjang saya tinggal di kolej 11 ini tv berskrin besar ini hanya menjadi tarikan utama tatkala siaran program hiburan dan perlawanan bolasepak sahaja.


Mungkinkah ini menjadi bukti masih ramai mahasiswa yang ;peka terhadap isu semasa?ghairah menuntut ilmu?mempunyai tahap keintelektualan yang tinggi?

Semoga siaran langsung debat ini membuka mata hati mahasiswa Universiti untuk terus memperkasa diri dengan ilmu pengetahuan.



Makna Debat

Saya yakin debat antara Anwar Ibrahim dan Ahmad Shabery Chik ini bukanlah untuk mencari siapa yang menang dan siapa yang kalah.Debat sebenarnya untuk mencari kebenaran dan kebenaran itulah pemenangnya bukannya kepalsuan.Carilah kebenaran!!! dan tunduklah kepada kebenaran!!!


Keberanian Menteri Penerangan.Ahmad Shabery Chik

Tabik hormat buat YB Ahmad Shabery Chik yang berani bersemuka dan berdebat dengan seorang pemimpin berpengaruh seperti Anwar Ibrahim.Sifat berani ini lah yang sewajarnya dicontohi oleh semua mahasiswa di kampus bukannya sifat takut dan bacul lantas tidak berani berjuang melawan arus dan membuat perubahan.

Kuasa Karisma Anwar Ibrahim

Karisma yang dimiliki oleh anwar Ibrahim ini memang satu anugerah Allah kepadanya.Saya terfikir bagaimana beliau mampu mempengaruhi orang sekeliling,memukau telinga pendengar yang mendengar pidatonya yang berisi ilmu ,sarat dengan fakta,kepetahannya berbicara dengan lenggok bahasa dan pemilihan kosa kata dan ungkapan yang berhati-hati dan penuh makna ditambah pula keunikan bahasa badannya.

Siapa agaknya think-thank Anwar Ibrahim?

Saya juga yakin kemantapan hujah Anwar Ibrahim sewaktu berdebat banyak dibantu oleh kumpulan pemikir-thinkthank yang banyak membuat penyelidikan dan bacaan terhadap sesuatu isu.Anwar Ibrahim yang sememangnya dikenali mempunyai penghayatan terhadap budaya ilmu yang tinggi dan menghormati para ilmuan pastinya mempunyai rujukan penting yang berauthoriti yang terdiri daripada pakar-pakar dan ilmuan pelbagai bidang.Siapa mereka ya?

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics