Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, July 29, 2008

Badiuzzaman Said Nursi -Risalah An Nur


‘’Saya tidak pernah bersembahyang langsung sehinggalah umur saya 21 …saya bersembahyang setelah banyak mengikuti usrah yang mengupas buku Rasail An Nur karangan Badiuzzaman said Nursi….Risalah An Nur telah banyak mengubah hidup saya……”

Demikianlah kata “Ahmed’,sahabat saya dari Turki ketika kami bersembang sambil bersarapan pagi di hotel penginapan kami sewaktu menghadiri International Conference On Islamophobia di Istanbul,Turki akhir tahun lalu.

Sepanjang bersembang dengan beliau,Ahmed menceritakan pengalaman beliau sepanjang bersama dengan Hayret Vekfi@Hayrat Foundation salah satu gerakan Islam di Turki yang mengikuti aliran pemikiran tokoh reformis,Badiuzzaman Said Nursi.

Saya mendapat jemputan daripada sahabat PKPIM di UIAM,Gombak untuk menghadiri program anjuran IYC,Seminar Badiuzzaman Said Nursi ahad lalu tetapi saya tidak dapat hadir memandangkan ada urusan ‘assignment’ penting yang terpaksa disiapkan segera.Mungkin bukan rezeki saya untuk hadir pada majlis ilmu ini….

Sebelum menjejakkan kaki ke bumi Istanbul,saya sudah mendengar dan membaca sedikit sebanyak tentang sejarah Badiuzzaman Said Nursi dan perjuangannya.Dan selepas pulang dari Istanbul saya lebih giat mencari dan membaca perihal perjuangan dakwah beliau.

Di Malaysia,buku berkenaan badiuzzaman Said Nursi dalam bahasa Melayu masih kurang dan sukar didapati.Namun demikiaan saya telah menjumpai beberapa buah buku berkenaan Badiuzzaman Said Nursi bahasa Melayu di Perpustakaan Utama Universiti Malaya.

Saya juga menjumpai beberapa buah buku kecil koleksi Risalah An Nur(edisi Bahasa Inggeris),karya agung Badiuzaman Said Nursi di surau kolej kediaman kelima(Dayasari)-kolej kediaman saya semasa tahun pertama,surau kolej kediaman 11(Ungku Aziz)-kolej kediaman saya semasa tahun dua dan juga di surau kolej kediaman 12(Raja Nazrin)-kolej kediaman saya sekarang.

Melalui blog 'sahabat maya ' saya http://albazrah.blogspot.com/juga saya memperolehi banyak ilmu berkenaan Badiuzzaman Said Nursi dan Risalah An Nur http://rasailnur.blogspot.com/

Semoga cahaya 'NUR" terus menerangi alam semesta ini....

3 comments:

ilyasvielina said...

xpat masuk blog tuh..

Shahrul Anuar said...

Betul tu tak dapat nak masuk..saya benar benar minat nak membaca dan mngetahui lbih lanjut tentang risalah An Nur.. Ada info info lain berkaitan risalah An Nur bleh inform saya di 01131415352..

Hamba ALLAH said...

Mcm mna nk msuk blog ni ea tak bleh pon

Jumlah pengunjung

web statistics