Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, February 21, 2008

Terserempak dengan Habib Umar dalam lif....


Habib umar bin mohd bin salim bin hafiz.Nama pendakwah terkenal dari Yaman ini sering saya dengar.Dikatakan beliau keturunan dari Rasulullah.Wallahualam.

Baru-baru ini beliau telah berkunjung ke Malaysia dengan jadualnya yang cukup padat.Sebenarnya saya bercadang menghadiri majlis ilmu beliau di Masjid Wilayah tetapi memandangkan bertembung dengan Multaqa Sedunia Alumni AL-Azhar,saya terpaksa membatalkannya.Namun begitu ada peristiwa menarik yang berlaku pada saya tatkala menghadiri multaqa tersebut.

Pada malam hari kedua multaqa,para peserta diraikan dengan makan malam bersama dengan tetamu khas,Syeikh Al-Azhar,Sayyid Tantawi.Sebaik sahaja selesai makan malam,saya pun bergegas menuju ke bilik penginapan di Hotel Trader bersebelahan KLCC.Saya terserempak dengan 3 orang berjubah putih dan berserban (seorang tua dan 2 orang pemuda)sedang menunggu lif dan saya bersama-sama dengan 3 orang tersebut pun menaiki lif yang sama.

Tatkala di dalam lif barulah saya perasan bahawa lelaki tua yang tidak lekang dengan senyuman itu ialah pendakwah terkenal dari Yaman,Habib Umar yang sering saya dengar namanya itu.Lantas saya bertanya untuk lebih memastikan apakah beliau Habib Umar dan beliau mengiyakannya.Saya hanya sempat taaruf ringkas memperkenalkan diri dan memberitahu beliau bahawa saya menuntut di Universiti Malaya jurusan Usuluddin jabatan Al-Quran dan Hadith dan Habib Umar pula membalas dengan beberapa doa.

Saya keluar dari lif itu dengan penuh rasa terkejut juga bertuah kerana sempat berjumpa dan bersembang sepatah dua dengan Habib Umar pendakwah terkenal ini walaupun tidak berkesempatan menghadiri majlis ilmunya di Masjid Wilayah.

Biodata ringkas beliau boleh dibaca di :-

http://www.themodernreligion.com/profile/sh-Al-Habib-Umar.html



No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics