Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, September 13, 2007

Tazkirah politik terbuka..,


Malam ini saya berbuka puasa di Masjid Ar Rahman.Tak sangka agak ramai yang berbuka di sana terutamanya mahasiswa UM(mahasiswa yang nak menjimatkan wang la ni-mana pejuang Melayu yang sering menghunus keris kononnya mahu pertahankan maruah bangsa?Tolonglah anak bangsa mu ini yang berjihad menuntut ilmu di universiti tetapi menghadapi masalah kewangan.....)Takkan nak bantu program hiburan sahaja!!!

Alhamdulillah tak sangka malam ini ada tazkirah (teringat saya kat Kerajaan Selangor ...)dari seorang tokoh yang terkenal yang juga pakar motivasi,Dato Dr.Hasan Ali,Naib Presiden PAS...Ringkas tetapi padat dan penuh makna tazkirah beliau yang begitu menekankan soal pembangunan Ruhiyyah tatkala kita menjalani ibadat puasa di bulan Ramadhan yang penuh berkat ini.

Sebaik sahaja selesai solat terawih terus sahaja saya meluru ke arah beliau untuk bersalaman dan memperkenalkan diri.Dah besar dah ya!!Itulah ungkapan yang keluar dari mulut beliau tatkala saya memperkenalkan diri.Memang beliau agak rapat dengan ayah saya dan mungkin kali terakhir beliau bertemu saya sewaktu saya masih kecil.

Mendengar tazkirah beliau membuatkan saya terfikir betapa ruginya mengamalkan politik sempit.Dato Dr.Hasan Ali selalu muncul di kaca tv suatu ketika dahulu samada dalam program motivasi ataupun forum perdana ehwal islam.Malangnya selepas terlibat aktif dalam PAS,beliau tidak lagi dijemput sehingga nak masuk universiti pun sukar.Sama nasib dengan pemimpin pembangkang yang lain seperti Dato Seri Anwar Ibrahim,Dato Dr Harun Din,dan lain-lain akibat permainan politik sempit pihak pentadbiran universiti.

Saya yakin kampus universiti lebih ceria dan mahasiswa lebih banyak mendapat manfaat dengan pengamalan politik terbuka tidak seperti sekarang yang agak tertutup,sempit dan jumud sehingga menafikan hak mahasiswa untuk menuntut ilmu dari tokoh-tokoh pilihan mereka!!!

1 comment:

Unikversiti said...

Salaam alaikum. Alangkah sempitnya politik BN hehe. Kirim salam ana pada Dr Hasan Ali ya akhi. Cakap Ahmad Nizam dari Ganu kiter kim salam :D

Jazaakallahu khoirol jazaa'
:)

Jumlah pengunjung

web statistics