Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Wednesday, February 18, 2009

Puisi Salam Benua-Usman Awang

Suatu hari dalam kelas Asas Deklamasi Puisi,saya diminta untuk mendeklamasi puisi.

Yang menariknya dalam subjek ini ialah pembelajarannya lebih praktikal bukan sekadar teori semata-mata.


Sememangnya saya meminati kelas yang ‘hidup ‘ bukannya kelas yang sunyi sepi -mati,anak murid menjadi seumpama mayat yang sedang dimandikan di hadapan guru......



Seorang demi seorang diminta mendeklamasi puisi.



Apabila giliran saya,saya membelek-belek buku puisi mencari puisi pilihan untuk dideklamasi.



Akhirnya saya menjumpai puisi pilihan saya iaitu karya Usman Awang bertajuk Salam Benua.....



Lantas saya mendeklamasi puisi ini(buat pertama kali di hadapan khalayak-dalam kelas) walaupun sekadar mendeklamasi puisi rangkap pertamanya sahaja .



Dibawah ini saya bawakan puisi menarik tersebut untuk dinikmati dan dihayati bersama.




Salam Benua ~ Usman Awang

I
MEREKA memisahkan kita


pasport visa wilayah segala tempoh nama


mereka merompak kita dengan undang-undangnya


peluru dikirimkan dalam bungkusan dollarnya


kita dipaksa memilih salah satu


dan kita mesti memilihnya


tiada jalan lain
II
Telah saudara pilih senapang dan peluru


banyak pemimpin memilih dollarnya


untuk ini saudara membasahi baju


rumput-merah sungai-merah


tangis anak-anak


darah rakyat tertindas
III
Saudara memerah kaktus melumat batu


menjadikannya minuman makanan


gadis-gadis bekerja debu pasir dandanannya


anak-anak kecil menyandang senapang


saudara menghitamkan langit menyelubungi


saluran minyaksetengahnya menyanyi di penjara


untuk pembebasan Palestin
IV
Kami bertatih di sawah semakin kering


petani-petani mulai menebang hutan dara


permulaan kecil pada ketenangan segumpul awam


ketenangan yang di belakangnya memangkas kami


yang sedikit ini sedang belajar


dari tiap pengalaman saudara


dan pengalaman sendiri


kami memampatkan gerhana bulan mei


pada tujuan tempat


nusantara ini
V
Salam


tanpa visa


pasport


golf


warna


kemanusiaan rakyat


seluruh benua



Usman Awang


1970

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics