Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, February 09, 2009

Ceramah-bengkel agama bersama Syeikh Fauzi Audeh

Lecture by Syeikh Fauzi Audeh from Riyadh .Sunday 8.2.08 11 am .AlKhaadem Centre .Jemput dtg dan ajak kawan2 ya!

SMS dari seorang sahabat ,Nuruddin saya terima pagi ini.Nuruddin sering kali memaklumkan kepeada saya melalui sms sebarang program dan majlis ilmu yang diadakan sekitar lembah kelang.Bahkan beliau bersama sahabatnya telah menghidupkan blog infomajlisilmu.blogspot.com yang banyak dimanfaatkan oleh para blogger untuk mengetahui senarai dan jadual majlis-majlis ilmu sekitar lembah klang.

Saya menaiki lrt dari stesyen universiti ke taman bahagia kerana nuruddin berjanji akan mengambil saya di situ untuk terus ke Al-Khaadem.Al-Khaadem di bawah pimpinan Ustaz Hussein Yee sering mengadakan program-program kebajikan-kemanusiaan dan pengisian ilmu terutamanya ilmu berkenaan sunnah Nabi Muhammad.

Kali ini Al-Khadeem telah menjemput pula Syeikh Fauzi Audeh kelahiran Palestin yang sudah lama menetap di Amerika Syarikat dan kini bertugas di Arab Saudi.
Ceramah yang disampaikan oleh beliau(dalam Bahasa Inggeris) pagi ini berkisar tentang alam ghaib.Cara penyampaian beliau memang agak berbeza dengan para penceramah –pendakwah Islam yang lain apatah lagi beliau berjaya mengupas tajuk yang ‘berat dan menakutkan ‘ini dengan cukup menarik ditambah pula dengan unsur humor lucu tetapi sarat dengan mesej yang menginsafkan.

Turut hadir dalam ceramah anjuran Al-Khaadem ini ialah beberapa orang bukan Islam dan program Al-Khaadem itu sendiri sebenarnya terbuka untuk orang bukan Islam juga dan sebab itu tidak pelik ramai orang bukan Islam yang memeluk Islam dengan berkat bimbingan Al-Khaadeem di bawah pimpinan Ustaz Hussein Yee yang asalnya juga bukan beragama Islam.

Selepas solat Asar di Al-Khaadem,saya mengikuti jemaah Al-Khaadem untuk ke program Syeikh Fauzi Audeh seterusnya bertempat di rumah Dato Imran Ho(seorang ahli perniagaan) di Tropicana(kediaman mewah-elit di Damansara)
Rumah banglo Dato Imran Ho yang sangat besar dan cantik ini dimanfaatkan beliau untuk menganjurkan aktiviti dakwah seumpama ini dan ini mengingatkan saya kepada kisah sahabat Nabi Abdul Rahman Auf seorang yang kaya raya tetapi memanfaatkan kekayaannya untuk perjuangan dakwah perjuangan Islam.

Kalau pagi tadi program bersama Syeikh Fauzi lebih kepada bentuk ceramah tetapi pada program yang bermula selepas solat Asar sehingga ke solat Maghrib ini pula lebih kepada ‘bengkel’ dan sesi dua hala-soal jawab antara Syeikh Fauzi dan para hadirin berkenaan topik sekitar hal ketuhanan.

Saya sempat bersembang sebentar dengan Syeikh Fauzi dan beliau memaklumkan bahawa kunjungan beliau ke Malaysia kali ini turut disebabkan urusan pengajian PHD beliau di Universiti Malaya berkenaan hadith dibawah seliaan Prof Dr Fauzi Deraman,ustaz yang mengajar saya di Jabatan Al-Quran dan Hadith Universiti Malaya.

Saya pulang ke Universiti Malaya dengan penuh kesyukuran kerana dapat memenuhi hari cuti minggu dengan program ilmu seumpama ini.Semoga ilmu ini dapat diamalkan dan dimanfaatkan seterusnya disebarkan dan disampaikan kepada sahabat-sahabat lain.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics