Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, February 05, 2009

Forum bersama Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud

16 Januari 2009


Hari ini saya hadir ke ceramah Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud,seorang pemikir,tokoh intelektual yang juga merupakan anak murid paling kanan Prof Syed Mohd Naquib Al-Attas.
Ceramah beliau ini yang menarik nya bukan diadakan di dewan-dewan kuliah universiti yang sinonim dengan kapisiti beliau selaku ahli akademik dan pensyarah tetapi diadakan di dewan Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq,Bangsar .
Dalam program kerjasama antara pihak Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq,Bangsar dan Muslim Profesionals Forum ini Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud, menyampaikan pengisian intelektual beliau bertajuk Fundamental Challenges Facing Contemporary Muslims.

Beberapa perkara disentuh oleh beliau seperti bagaimana peranan ilmuwan Islam seperti Al-Ghazali yang sebenarnya memulakan langkah awal kebangkitan ummat sehingga kemudiannya hasil pengaruh pemikiran beliau berjaya melahirkan tokoh-tokoh seperti Sallehudin Al-Ayubi dan Abdul Qadir Al-Jailani .

Seringkali kita melihat kejayaan perjuangan tokoh seperti Sallehudin Al-Ayubi dan Abdul Qadir Al-Jailani tanpa melihat kepada usaha yang sebenarnya telah dimulakan sejak sekian lama oleh tokoh-tokoh generasi awal sebelum itu lagi.

Selain itu beliau membicarakan persoalan berkenaan Mind-thinking-pemahaman terhadap agama-framework,Isu penggunaan kalimah Allah,isu-arab,isu palestin ,erti mind-qalb-heart,kupasan tentang Qalb-nafs-ruh-aql,soal Authority,Isu murtad,Freedom of religion dan dialog.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics