Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, February 16, 2009

Festival Filem Sweden

Swedish Film Festival 2009-Free admission

Kain rentang itu saya perhatikan beberapa kali setiap kali melintasi Institut Asia Eropah ,UM.

Ini bukan kain rentang yang pertama mengiklankan festival filem yang dianjurkan Institut Asia Eropah dengan kerjasama beberapa buah institusi negara asing.

Hampir setiap bulan pasti ada festival filem yang memaparkan filem-filem daripada negara-negara asing di Institut Asia Eropah,UM ini dan ditayangkan secara percuma serta terbuka untuk semua.

Sebelum ini saya pernah bercadang untuk menonton filem dalam festival filem tersebut namun tidak berkesempatan sehinggalah hari ini(16 Februari 2009) saya mengambil keputusan untuk menghadiri Festival Filem Sweden.

Sambutan agak memberangsangkan dan berdasarkan pemerhatian saya kebanyakannya yang hadir pada malam ini ialah pelajar daripada luar negara terutamanya daripada pelajar Master dan PHD Institut Asia Eropah .Hanya saya dan beberapa orang sahaja rakyat Malaysia.

‘That Special Summer’ .

Demikanlah tajuk filem yang ditayangkan pada malam ini bertempat di Auditorium Institut Asia Eropah yang mengisahkan tentang konfilk seorang remaja perempuan dengan ibunya(seorang ibu tunggal) di mana remaja perempuan ini ingin tinggal di Bandar di Sweden bersama rakan-rakannya sedangkan ibunya mahu berpindah ke kampong di Finland.

Remaja perempuan ini akhirnya dengan berat hati terpaksa mengikuti ibunya tinggal di Finland dan sekaligus terpaksa melupakan hasratnya menjadi ‘deejay’ radio di Sweden.

Namun begitu remaja perempuan ini sempat mendapatkan (mencuri...)peralatan radio dan rakaman dan membawa peralatan itu bersamanya ke Finland dan sepanjang kehidupannya di Finland ,dia tidak lekang dengan rakaman radionya bak seorang deejay dan melontarkan rasa ketidakpuashatiannya terhadap ibunya yang memaksanya pindah ke Finland melalui radio.

Banyak juga adegan pergaduhan-pertengkaran mulut antara remaja perempuan ini dengan ibunya bahkan remaja perempuan ini juga hampir sahaja menyebabkan rumah mereka terbakar dan juga cuba membunuh dirinya akibat kecewa dengan sikap ibunya dengan terjun ke dalam sungai walaupun menyedari dia tidak tahu berenang.

Cubaan membunuh diri itu disedari oleh ibunya dan mujur sahaja ibunya berjaya menyelamatkannya daripada lemas dalam sungai tersebut.

Akhirnya remaja perempuan itu sedar dan insaf akan kesilapannya dan berbaik semula dengan ibunya dan tinggallah mereka berdua bersama saudara mara mereka di Finland dalam keadaan bahagia.

Menonton filem ini bagi saya bukan sekadar hiburan untuk melepaskan tekanan belajar(tak tertekan pun sebenarnya..menonton filem itu juga kan satu proses pembelajaran!!!) bahkan mampu memantapkan lagi penguasaan Bahasa Inggeris,mengetahui tentang selok belok budaya asing di samping dapat menambah kenalan baru daripada pelbagai negara terutamanya ketika sesi makan-minum sebelum tayangan dan juga selepas tayangan filem.

Bila pula aktivis gerakan dakwah mahu menghasilkan filem-filem hebat ya....?

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics