Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, February 19, 2009

Mencabar pemikiran ,,,,,,,

Kelas Islam dan Agama Semitik di bawah tunjuk ajar Prof Madya Dr Khadijah Khanbali hari ini 'hidup'....

Kami dicabar dengan soalan-soalan yang mampu membuatkan kami berfikir mencari-cari jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut.

Saya amat meminati para pensyarah yang menghidupkan kelas mereka dengan melontarkan soalan-soalan yang mencabar minda dan pemikiran mahasiswa dan bukannya sekadar ‘menyumbat dan ‘menyogok’ fikiran dan membiarkan sahaja mahasiswa menerima begitu sahaja hujah mereka tanpa berfikir secara rasional.

Keselesaan menuntut ilmu tanpa dicabar dengan persoalan-persoalan yang mencetuskan rasa ingin tahu dan mencari jawapan hujah balas terhadap persoalan-persoalan tersebut akhirnya akan membunuh pemikiran dan mematikan daya keintelektualan para penuntut ilmu.

Perdebatan hujah,soal jawab antara pendidik dan anak murid perlu disegarkan dalam kelas-kelas tutorial dan diharapkan kelas tutorial itu tidak menjadi satu pengulangan terhadap siri-siri kuliah.

Para pendidik perlu mencabar pemikiran anak murid mereka dengan menimbulkan persoalan-persoalan yang membuatkan anak murid berfikir dan yang paling penting bagi mahasiswa sendiri mencabar para pendidik dengan persoalan-persoalan demi memantapkan pengetahuan mereka terhadap sesuatu ilmu yang diajar dan pastinya mereka sendiri perlu menyahut segala cabaran daripada pihak pendidik dengan cuba mencari jawapan kepada persoalan yang dibangkitkan oleh para pendidik dengan terus istiqamah menyelidik dan membuat kajian demi mencari kebenaran.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics