Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, October 15, 2012

Kembara di Bali (1)

Interfaith Summit 2012 New Interfaith Paradigm for the 21 st Century Bali,Indonesia 4-7 Oktober 2012 (anjuran Indonesia Youth Yorum(IYF) dan Global Peace Festival Indonesia) Sebelum program

Saya mendapat tahu tentang acara Interfaith Summit 2012 ini melalui FB.Seorang teman dari Indonesia ‘tag’ saya di Facebook lalu saya terus membaca maklumat lanjut dari laman web rasmi penganjur program dan terus membuat pendaftaran secara online disamping menyertakan resume-cv saya.Saya turut mengiklankan acara ini di Facebook(termasuk di Facebook kumpulan saya dan teman-teman rapat dalam ‘’Jaringan Anak Muda’’ dan mengajak teman-teman yang lain untuk mendaftar bagi mengikuti acara menarik ini.
Saya dan teman-teman dalam ‘’Jaringan Anak Muda’’ dan PKPIM telah beberapa kali mengikuti siri program berkenaan ‘’interfaith’’ sebelum ini sekitar Kuala Lumpur dan acara ‘Interfaith Summit 2012’ di Bali ini dapat memberi pendedahan antarabangsa buat kami yang masih mentah dalam hal-hal ‘interfaith’ ini.
Beberapa minggu selepas itu,saya mendapat email balasan dari pihak penganjur berserta surat (bentuk PDF) yang menyatakan saya telah diterima secara rasmi sebagai peserta program Interfaith Summit 2012 ini dan pihak penganjur turut memberikan tajaan penuh(tidak termasuk tiket kapal terbang KL-Bali).Dalam laman web rasmi penganjur program juga telah dikeluarkan senarai nama peserta yang terpilih untuk mengikuti acara ini. Sahabat saya ,Saiful Ridzuan terlupa mengisi borang pendaftaran untuk mengikuti acara ini tapi saya memberitahu beliau untuk mengisi boring pendaftaran segera manatahu pihak penganjur masih menerima pendaftaran peserta.Akhirnya pihak penganjur telah mengeluarkan senarai nama peserta bagi pusingan kedua dan beliau turut terpilih mewakili Malaysia.
Tajaan penuh pihak penganjur merangkumi yuran penyertaan,penginapan,makan minum,pengangkutan di Bali dan lain-lain tidak termasuk tiket kapal terbang dari Kuala Lumpur ke Bali.Jadi saya dan Saiful Ridzuan terpaksa mencari tajaan tiket dalam masa yang semakin suntuk memandangkan hari program semakin hampir dan kami juga turut sibuk mengikuti satu acara penting IAIS di Kuantan,Pahang.Sebelum ini kami tidak sempat berbincang secara serius tentang program di Bali ini memandangkan saya berada hampir 2 minggu di Istanbul,Turki untuk mengikuti acara ‘Arab Turk Youth Congress’ dan kami hanya berhubung sekali sekala melalui Facebook selepas mendapat email maklumat penerimaan sebagai peserta.
Kembalinya kami dari Pahang,kami terus merancang strategi untuk mendapatkan tajaan dan tempat kami lepak untuk merancang strategi tersebut seperti biasa di sebuah restoran Arab di Bandar Baru Bangi.Ketika sedang sibuk bermesyuarat santai sambil minum teh arab di restoran tersebut,taukey restoran menghampiri meja kami dan bertanyakan khabar.Saya memaklumkan kepada beliau tentang perancangan kami untuk ke Bali bagi mengikuti program ‘interfaith’ dan sedikit masalah yang kami hadapi dan tanpa disangka-sangka beliau turut menghulurkan bantuan kewangan kepada kami sambil mengucapkan selamat kembara ilmu.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics