Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, October 15, 2012

Kembara di Bali (3)

Jumaat 5 Oktober 2012 Pagi ini kami bertemu dengan peserta-peserta program dari pelbagai negara dan dari latar belakang agama yang berbeza.Ada yang datang jauh dari negara asal mereka.Ada juga yang memang belajar di Indonesia khususnya di Jakarta,Yogyakarta dan Bandung.Muslim,Hindu,Buddha,Kristian semuanya ada.Hanya wakil Yahudi yang tidak ada.

Pagi ini saya mengambil peluang berjalan-jalan sekitar kawasan Universitas Hindu Indonesia(UNHI) dan sempat bersembang dengan penduduk kampong yang cukup ramah.Majoriti penduduk Bali ini beragama Hindu dan disetiap kawasan perumahan mahupun universiti terserlah ciri-ciri kehinduan terutamanya dengan ukiran patung-patung.Atas bawah kiri kanan depan belakang :patung.Dalam kampus Universitas Hindu Indonesia ini terdapat kuil hindu yang besar dengan patung-patungnya.
Selepas sarapan pagi beramai-ramai bersama peserta program yang lain,kami berjalan kaki menuju ke dewan seminar dalam kampus UNHI.Hari pertama program semalam saya dan Saiful Ridzuan tidak sempat mengikutinya .Hari kedua program ini pula dipenuhi dengan siri pembentangan dari wakil-wakil negara seperti Indonesia, Norway,Amerika ,wakil Global Peace Festival Foundation USA –Korea,-Global Peace Festival Indonesia dan Malaysia,Ahli Parlimen Indonesia dan Kementerian Luar Indonesia.
Ketika sesi rehat,saya sempat bersembang panjang dengan 3 orang peserta dari Uzbekistan .Ketiga-tiga mereka belajar di Indonesia dan mula fasih berbahasa Indonesia.Saya juga sempat berjumpa 2 orang sahabat Global Peace Festival Malaysia,Nicholas Lee dan James yang telah saya kenali sebelum ini melalui penyertaan dalam acara Global Peace Festival Malaysia dan International Youth Exchange (IYE) di UPSI.Di samping itu juga saya sempat bertemu dengan Dato Azman, Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional dan beberapa orang rombongannya pensyarah dari Universiti Putra Malaysia.Untuk acara ini hanya saya dan Saiful Ridzuan sahaja yang mewakili negara Malaysia sebagai peserta.Mujur kami mengisi borang penyertaan secara online dan diterima sebagai peserta jika tidak acara ini langsung tiada wakil dari negara jirannya,Malaysia.
Petang harinya selepas sesi panjang siri pembentangan,semua peserta diberi rehat dan acara bebas:jalan-jalan.Waktu rehat kami manfaatkan sebaik mungkin untuk berkenalan dengan seramai mungkin peserta acara ini. Malam harinya pula merupakan malam persembahan budaya dan semua peserta diminta memakai pakaian budaya-negara masing-masing.Cukup menarik melihat semua peserta dengan pakaian budaya-negara masing-masing dan kami tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar bersama-sama untuk kenang-kenangan.
Sepatutnya acara persembahan budaya malam ini dihiasi dengan persembahan tokoh budaya terkenal dari Indonesia,Emha Ainun Madjid atau lebih dikenali sebagai Cak Nun dan kumpulannya,Kiai Kanjeng.Saya ‘mengenali’ Cak Nun ini sudah lama beberapa tahun dahulu dan sering mendengar nyanyiannya melalui Youtube.Sedih juga mengetahui beliau tidak dapat hadir dan digantikan dengan orang lain.Para peserta yang berminat juga dibenarkan untuk membuat persembahan masing-masing.
Malam persembahan budaya ini juga cukup unik dengan tarian-tarian kebudayaan Bali seperti Yoga ,Tarian Barong dan pelbagai nyanyian dan bacaan puisi.
Ketika sedang sibuk bergambar bersama peserta-peserta lain yang memakai pakaian budaya-negara masing-masing,saya dipanggil oleh seorang wartawan tv TVRI Bali dan beliau merakam temubual bersama saya dan mahu saya memperkatakan sesuatu tentang acara Interfaith Summit 2012 ini dan apa sahaja berkenaan Bali. Malam persembahan budaya ini ditutup dengan sesi bergambar beramai-ramai sebagai tanda kenang-kenangan.
Tamat malam persembahan budaya,kami pulang ke bilik penginapan masing-masing dan majoriti peserta masih belum mahu tidur bahkan asyik bersembang dan berdiskusi sesama sendiri.Sembang-sembang santai dan diskusi ini sebenarnya secara tidak langsung semakin mengeratkan lagi persahabatan antara para peserta.Kami tidur agak lewat malam ini kerana asyik bersembang panjang walaupun pagi sehingga petang tadi kami telah dihidangkan dengan siri ‘maraton’ panjang pembentangan-pembentangan.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics