Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, April 16, 2010

Dialog Dakwah Global-Islam di Turki:Peranan Said Nursi -Erbakan-Erdogan

Saya telah menjemput dua orang sahabat saya ,Faez (belajar di Turki-aktivis PKPIM-GPTD) dan Sadiq Ozata(Hayret Vekfi (Ngo Islam Turki)-pelajar Master Jabatan Dakwah dan Kepimpinan UKM )untuk memberi pengisian dalam Dialog Dakwah Globalpada 24 Mac 2010 yang berlangsung di surau APIUM.Selain dihadiri oleh mahasiswa UM,diskusi ini turut dihadiri oleh mahasiswa UIA PJ(rombongan ‘jemaah haji’ yang sanggup berjalan kaki dari UIA PJ ke Surau APIUM)

Dalam dialog dakwah global ini saya meminta Faez dan Sadiq untuk membincangkan beberapa persoalan berkenaan perkembangan semasa Islam di Turki,serta peranan tokoh-tokoh seperti Badiuzaman Said Nursi,Necmuddin Erbakan dan Recep Tayyip Erdogan.

Faez menceritakan pengalaman beliau hampir 2 tahun menuntut ilmu di Turki.Menurut Faiz tidak ramai rakyat Malaysia yang belajar di Turki.

Sebelum berangkat ke Turki dahulu,beliau telah tinggal bersama rakyat Turki di Malaysia selama 6 bulan . Pada mulanya beliau menganggapukhwah islamiyah bangsa Arab yang terbaik.Tetapi setelah tinggal serumah bersama rakyat Turki, beliau dapat merasakan keramahan –ukhwah rakyat Turkilah yang paling terbaik.Baru jumpa 2 hari tetapi terasa seakan-akan ukhwah 20 tahun.Demikianlah pandangan beliau tentang keramahan rakyat Turki yang beliau kenali.

Faez mendapat tawaran kerja dan projek ribuan ringgit di Libya tetapi beliau menolak kerana hati beliau lebih terbuka untuk negara Turki.

Faez juga membicarakanperbezaan sistem pendidikan Turki berbanding USA dan UK.Tak semahal UK,tak semurah Malaysia.Itulah gambaran Faez tentang kos biaya pengajian di Turki.

Beliau juga menceritakan bagaimana sikap kediktatoran pihak tentera Turki (dikuasai kelompok sekularisme totok)yang mengawalketat sekolah-universiti di Turki dimana mereka mempunyai kuasa mutlak dalam menentukan silibus pembelajaran di sana sehingga Recep Tayyip Erdogan sendiri langsung tidak boleh menyentuh atau mengkritiksistem pendidikan tersebut.Faez juga menceritakan pengalaman beliau sendiri di kampus dimana sistem sekularisme yang sangat mengcengkam di kampus universiti dan beliau membawa contoh etika pakaian mahasiswa di universiti yang terlampau bebas.

Faez juga menyorot secara ringkas sejarah Uthmaniyah.Beliau menasihatkan para audien supaya lebih berhati-hati dalam menggunakan istilah seperti ‘Ottoman Empire’ bagi merujuk kepada Dinasti Uthmaniyah yang bagi beliau penggunaan istilah ‘Ottoman Empire’ ini lebih bermaksud suatu bentuk imprealisme-jajahan berbanding penggunanan O’ttoman Dynasty’.

Selain itu juga beliau membicarakan peranan gerakan Nursi satu gerakan dakwah yang terbesar di Turki yang banyak menjalankan projek Islamisasi di Turki. Faez menceritakan beberapa kelebihan Badiuzaman Said Nursi dan kehebatan karya –karyanya seperti ‘The Words,The Letters’ dan banyak lagi karya beliau yang menekankan persoalan iman hakiki. Di samping itu juga Faez mengupas peranan ‘madrasah’ Nurcu(pengikut gerakan Badiuzaman Said Nursi) yang menjalankan dakwah bermula dari rumah ke rumah.

Faez juga membawa kisah menarik di Turki antaranya bagaimana solat subuh di Masjid Abu Ayyub Al-Ansari dan masjid di Bayazid yang dipenuhi oleh lebih 13000 orang jemaah solat subuh.Begitu juga sewaktu menunaikan solat Jumaat dimana bagi mereka yang tiba lewat 5 minit sebelum azan zohor sudah tidak boleh masuk ke dewan masjid memandangkan masjid telah dipenuhi oleh ribuan jemaah.

Faez juga menceritakan pengalaman menyambut bulan Ramadhan di Turki dan kisah bagaimana lebih 100 ribu orang hadir berbuka puasa di Masjid Biru,Istanbul.

NGO dakwah di Turki sangat aktif dan memainkan peranan dakwah yang cukup penting di Turki sehingga mampu melakukan perubahan secara beransur-ansur dari cengkaman arus Sekularisme kepada arus gelombang kebangkitan umat Islam yang komited terhadap ajarannya.

Faez yang pernah menghadiri majlis makan malam bersama Recep Tayyip Erdogan turut mengupas tentang kewibawaan pimpinan Recep Tayyip Erdogan dan Abdullah Gul.Erdogan mempunyai strategi tersendiri dalam memimpin kerajaan Turki berasaskan ajaran Islam yang menekankan persoalan hikmah,kebajikan dan keadilan. Dalam setiap perhimpunan agung AKP Party pimpinan mereka misalnya pasti akan ada gambar Ataturk namun pendekatan corak kepimpinan mereka dengan Attaturk agak jauh berbeza.

Gandingan bersama Erdogan-Gul sedaya upaya cuba untuk mengatasi masalah ‘blackout’ yang sering melanda ibukota Istanbul dan memperkasakan kembali sistem elektrik dan sistem pengangkutan di seluruh Turki.Beberapa projek terowong dasar laut bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas dan menghubungkan antara benua Asia dan Eropah bakal dibina nanti.

Beberapa perbezaan pendekatan antara pimpinan Erdogan-Gul dengan mentor mereka Necmudin Erbakan turut dikupas secara ringkas oleh Faez.Erbakan kini agak lantang mengkritik pendekatan Erdogan-Gul dalam memimpin Turki sekarang.

Faez juga mengupas sikit peranan Fethullah Gulen dan gerakannya yang agak kaya dan kukuh kewangannya dan menguasai media massa dengan pelbagai penerbitannya disamping memiliki pelbagai sekolah-universiti di seluruh dunia.

Sadiq Ozata pula membicarakan sejarah Turki pasca pimpinan Ataturk .Bagi beliau satu perjuangan rakyat Turki yang komited dengan ajaran agamanya untuk menjaga huruf Islam yang telah dimansuhkan sewaktu pimpinan Ataturk(Beliau tidak menyebut nama Ataturk tetapi memilih untuk merujuk Ataturk sebagai ‘orang itu’ atau ‘pakcik itu’)

Menurut Sadiq ramai ulama dibunuh sewaktu pimpinan Ataturk dan ada yang meninggal dunia mengejut akibat terlampau bersedih dengan segala tindakan Ataturk seperti memaksa mengubah azan dalam bahasa Turki,mengharamkan pemakaian tudung dan lain-lain lagi.

Selain itu,Sadiq menceritakan perjalanan sekolah agama di Turki seperti sekolah Imam Hatip dan bagaimana para pelajarnya yang cemerlang dalam keputusan akademik telah dinafikan hak untuk menyambung pelajaran di universiti milik kerajaan Turki.Namun dibawah pimpinan Erdogan ,mereka semakin mendapat hak mereka untuk menyambung pelajaran di universiti. Sadiq jugamenjawap soalan audien tentang perbezaan kaedah hafalan Al-Quran teknik Turki.

Sadiq juga mengupas peranan Said Nursi dan karyanya Risael An Nur yang bagi beliau merupakan satu bentuk tafsir Al-Quran yang banyak melawan hujah sekularisme -naturalis-matearilsme.

Di samping itu juga beliau menekankan kepentingan membina masyarakat yangkukuh imannya dan menimbulkan persoalan masyarakat antara penyakit kelemahan iman dan tiada iman.

Risael An Nur sehingga kini telah diterjemah ke dalam pelbagai bahasa dan tersebar ke seluruh pelusuk dunia termasuk di Malaysia.

Sadiq juga membicarakan perkembangan semasa politik di Turki.Setelah beberapakali kudeta tentera berlaku di Turki termasuk di zaman Erbakan,sehingga kini setelah kemenangan AKP Party pimpinan Erdogan –Gul belum ada lagi sebarang kudeta tentera walaupun wujud konspirasi untuk menggulingkan kerajaan pimpinan Erdogan-Gul.

Bagi Sadiq,pihak musuh menganggap negera Islam seperti ular dan Turki umpama kepala ular maka oleh sebab itu mereka perlu ketuk kepala ular tersebut.Persoalan kemasukan Turki ke dalam EU dan hubungan antara Turki-Iran-Syria yang semakin baik dan turut disentuh oleh Sadiq.

Di samping itu juga Sadiq membentangkan secara ringkas peranan Union of NGO’s of The Islamic World (UNIW) dalam menggembeling tenaga dan menyatupadukan NGO-NGO Islam di seluruh dunia.

Dialog dakwah global ini telah mampu membuka mata para audien yang hadir agar lebih celik isu semasa-isu antarabangsa,mengetahui pemikiran tokoh-tokoh disamping mendalami pendekatan hikmah dan strategik dalam berdakwah .

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics