Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, April 16, 2010

Bengkel Latihan CRC anjuran SUHAKAM

Saya telah hadir ke Bengkel Latihan CRC anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) pada 2 hingga 4 April 2010 di Hotel Quality,Shah Alam,Selangor Darul Ehsan.


Bengkel ini disertai oleh lebih 25 orang anak muda sekitar umur 16 hingga 25 tahun dan ini merupakan satu usaha pendidikan SUHAKAM untuk melahirkan kader baru-jurulatih muda bagi hak kanak-kanak.


Dalam bengkel ini para peserta didedahkan dengan apa itu hak asasi manusia,sejarah hak asasi manusia,sejarah CRC(Convention On The Rights Of The Child-UN-1989-Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak),kehendak dan keperluan asasi kanak-kanak dan 4 hak utama kanak-kanak iaitu:-


- hak kehidupan (Survival rights)
- hak perlindungan (Protection rights)
- hak perkembangan (Development rights)
- hak penyertaan (Participation rights)


Sebelum ini saya hanya fokus untuk mengetahui hak mahasiswa di kampus semata-mata sehingga kadangkala terlupa bahawa kanak-kanak tanpa mengira latar belakang bangsa,gender,keturunan,dan agama juga punyai hak masing-masing.


Dalam bengkel yang dikendalikan oleh beberapa orang fasilitator yang berpengalaman luas dalam bidang hak asasi manusia(khususnya hak kanak-kanak),para peserta turut didedahkan dengan isu-isu seperti diskriminasi , eksploitasi seks-dadah,perdagangan dan penderaan terhadap kanak-kanak samada kanak-kanak pelarian,kanak-kanak minoriti@penduduk asli,kanak-kanak kurang upaya dan hak –hak yang sepatutnya diperolehi oleh kanak-kanak seperti hak kesihatan,keselamatan,pendidikan,dan pelbagai hak lain yang termaktub di dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak atau Convention On The Rights Of The Child(CRC-UN-1989) dan beberapa deklarasi antarabangsa seperti The Universal Declaration Of Human Rights (UDHR-UN-1948) dan The Cairo Declaration Of Human Rights In Islam (CDHRI-OIC-1990).


Bengkel ini memanfaatkan modul-modul yang menarik dan bersifat santai dan ini memudahkan para peserta untuk mengikuti setiap aktiviti yang ditetapkan dalam bengkel ini.


Para peserta misalnya dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang berbeza dalam slot sesi yang berbeza. Di samping itu juga,setiap kumpulan diminta membuat satu lakonan-drama ringkas berdasarkan hak kanak-kanak .Pada akhir slot,setiap kumpulan diminta untuk merangka perancangan dan pelan bertindak tentang aktiviti hak asasi kanak-kanak yang bakal dilaksanakan kelak seterusnya membentangkannya secara berkumpulan.
Usaha SUHAKAM untuk memberi pendedahan awal tentang hak asasi manusia khususnya hak kanak-kanak kepada generasi muda ini sewajarnya disokong oleh semua rakyat Malaysia.Apabila rakyat mempunyai kesedaran terhadap hak asasi manusia,mereka akan lebih bersemangat untuk memperjuangkan hak-hak mereka dengan penuh tanggungjawab.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics